نیوز سیتی!
15 اسفند 1401 - 14:58

گلایه لیموکاران رودان از تاخیر در پرداخت مطالباتشان

بندرعباس - باغدران بخش جغین شهرستان رودان از بی تدبیری ها در عدم پرداخت مطالبات لیموی شان و همچنین پاسخگو نبودن شرکت تعاونی روستایی گلایه مند هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، مصیب رجایی، شهرستان رودان از توابع استان هرمزگان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و باغداری به ویژه تولید لیموترش کشور است، ۹ هزار و ۳۱۸ هکتار از باغ‌های این شهرستان زیرکشت لیموترش رفته است و امسال ۱۱۰ هزار تُن محصول لیموترش از این باغ‌ها برداشت شد.

اواخر تیرماه سال جاری بود که کاهش قیمت لیموترش و رسانه‌ای شدن آن، پای معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور را به نشست با باغداران شهرستان رودان باز کرد.

محمد علی نیکبخت پس از شرکت در نشست باغداران رودانی، به بررسی مشکل کاهش قیمت لیموترش و راه‌های حمایت از لیموکاران پرداخت که خرید توافقی لیموترش به قیمت ۹۰ هزار ریال توسط تعاون روستایی با هدف حمایت از تولیدکنندگان، جلوگیری از کاهش قیمت و کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها خروجی این سفر بود.

گلایه لیموکاران رودان از تاخیر در پرداخت مطالباتشان

باغداران رودانی در انتظار پرداخت مطالبات

باغداران رودانی مدعی هستند که تعاون روستایی در اجرای طرح خرید توافقی متعهد شده بود که به صورت هفتگی مطالبات لیموکاران را پرداخت کند که متأسفانه این وعده عملی نشد و نهایتاً مرداد ماه دو سوم از مطالبات را پرداخت کرد و الان ۷ ماه است که از پرداخت مابقی مطالبات سرباز می‌زند.

مسعود کمالی، یکی از باغداران جغینی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: شرکت تعاونی روستایی در راستای طرح خرید توافقی، مرداد ماه سال جاری حاصل یکسال زحمت و تلاش باغداران را خریداری کرد و قرار شد به صورت هفتگی مطالبات ما را پرداخت کند و با گذشت ۷ ماه هنوز منتظر تحقق وعده تعاونی هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون دستمزد کارگرانی که فصل برداشت لیمو در باغ مشغول به کار بوده اند را نتوانسته ایم پرداخت کنیم، عنوان کرد: یک سوم از مبلغ فروش محصول لیموی امسال از تعاونی روستایی طلبکارم و کسی پاسخگو نیست.

افزایش قیمت‌ها کمر کشاورزان را خم کرده است

این باغدار جغینی با اشاره به وضعیت بد اقتصادی کشور بویژه در ماه‌های اخیر، ادامه می‌دهد: به دلیل عدم توانایی مالی در کوددهی و سمپاشی درختان لیمو، سال آینده با افت شدید محصول روبرو خواهیم بود و چه کسی باید پاسخگویی ضرر باغداران باشد.

گلایه لیموکاران رودان از تاخیر در پرداخت مطالباتشان

وی مدعی است با توجه به سقوط ارزش پول ملی، اگر به توصیه‌های مسئولان شرکت تعاونی عمل نمی‌کردیم و محصول لیموی خود را در زمان برداشت حتی به قیمت ۳۰ هزار ریال به دلال‌ها می‌دادیم به صرفه تر بود.

صابر نصرتی دیگر باغدار جغینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: شرکت تعاونی به وعده خود مبنی بر پرداخت هفتگی مطالبات باغدران عمل نکرد و با فشار لیموکاران آذر ماه امسال دو سوم مطالبات را پرداخت کرد و هم اکنون که ۷ ماه از زمان برداشت می‌گذرد راجع به پرداخت مابقی طلب باغداران پاسخگو نیست.

وی با اشاره به اینکه تنها درآمد باغدران بخش جغین فروش لیموترش است، ابرازداشت: هر نفر از باغداران عمده این بخش بیش از پنج میلیارد ریال از شرکت تعاونی بابت فروش لیموترش بدهکار است.

نصرتی با بیان اینکه هربار که به شرکت تعاونی روستایی بخش، شهرستان و مرکز استان مراجعه می‌کنیم وعده‌ای پرداخت می‌دهند که متأسفانه هیچ گاه عملی نمی‌شود، از استاندار هرمزگان خواست با ورود به این موضوع از احجاف در حق باغداران جلوگیری کند.

سجاد کمالی، رئیس شرکت تعاونی روستایی بخش جغین در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تأیید موضوع تأخیر در پرداخت مطالبات باغداران این بخش، گفت: شرکت تعاونی روستایی بخش جغین به نمایندگی از اتحادیه باغداران خلیج فارس بندرعباس مرداد ماه امسال ۲ هزار و ۸۳ تن لیموترش به قیمت هر کیلو ۹۰ هزار ریال از باغداران جغینی خریداری کرد.

گلایه لیموکاران رودان از تاخیر در پرداخت مطالباتشان

دو سوم مطالبات پرداخت شده است

وی افت شدید قیمت و حمایت از باغداران را علت ورود تعاونی روستایی در حوزه خرید توافقی لیموترش از باغدران بخش جغین ذکر کرد و افزود: زمان خرید مقرر شد که مطالبات لیموکاران سه ماه بعد پرداخت شود که دو سوم مطالبات پرداخت شده و یک سوم آن هنوز پرداخت نشده است.

رئیس شرکت تعاونی روستایی بخش جغین تصریح کرد: اتحادیه باغداران خلیج فارس بندرعباس نیز خود نماینده اتحادیه باغداران تهران است و لیموی خریداری شده از باغداران در اختیار این اتحادیه قرار داده شده است و در حال حاضر مطالبات باغداران را باید اتحادیه باغداران تهران پرداخت کند.

وی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط شرکت تعاونی روستایی بخش جغین، اتحادیه باغداران تهران مبالغ مطالبات باغداران بجش جغین را ظرف امروز و فردا به حساب لیموکاران واریز خواهد کرد.

عدم پرداخت مطالبات کشاورزان به ویژه لیموکاران جغینی به داستان غم انگیزی تبدیل شده است زیرا بسیاری از آنها با توجه به وعده‌های مسئولان مربوطه نسبت به انجام معاملات اقتصادی اقدام کرده اند و بسیاری از آنها با دادن چک و یا سفته معاملاتی را انجام داده اند که در صورت دریافت مطالبات نسبت به پرداخت طلب طرف مورد معامله خود اقدام خواهند کرد؛ اما متأسفانه با توجه به عدم تحقق وعده مسئولان، در انجام معاملات اقتصادی خود با مشکلات زیادی مواجه هستند و حتی بسیاری از آنها با چک برگشتی و یا مسدود شدن حساب بانکی خود مواجه شده اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1076805

مهمترین اخبار ایران و جهان: