نیوز سیتی!
21 اسفند 1401 - 00:18

حکیم نظامی متعلق به ماست/ تحریف هویت مفاخر ایرانی پذیرفتنی نیست

استاد ادبیات با اشاره به اینکه اخیرا جمهوری آذربایجان با وارونه جلوه دادن حقایق در مورد حکیم نظامی، اصرار دارد این شاعر را یک شاعر ترک‌زبان معرفی کند، گفت: نظامی یک شاعر ایرانی بوده و چیزی جز این برای ما پذیرفتنی نخواهد بود و تحریف این واقعیت تاریخی مصداق جهل مرکب است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، ویژه‌برنامه بزرگداشت «حکیم نظامی» عصر امروز در سالن اندیشه فرهنگسرای بزرگ شهرکرد برگزار شد.

پیام احمدی، سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در این مراسم گفت: مفاخر ادب و فرهنگ این مرز و بوم یکی از پایه‌های هویت ما هستند.

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: هویت، جدای از فرهنگ و آداب و رسوم ما نیست و قطعا زبان فارسی یکی از پایه‌های آن است.

احمدی اظهار کرد: در حال حاضر زبان فارسی به دلیل بی‌مهری‌های صورت‌گرفته نسبت به آن در پی تهاجم فرهنگ بیگانه، نیاز به یاری و توجه ویژه‌تری دارد.

ستاد پاسداشت زبان و ادب فارسی راه‌اندازی می‌شود

وی بیان کرد: در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با پیگیری راه‌اندازی ستاد پاسداشت زبان و ادب فارسی در صددیم قصورهای گذشته را تا حدی جبران کنیم.

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: همچنین قصد داریم با فعال‌سازی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان، به رکن دوم هویت که مفاخر هستند، با برنامه‌ریزی بهتری بپردازیم.

احمدی مطرح کرد: هویت و فرهنگ متعالی ایران و ایرانی در سطح جهانی و در مواجهه با دیگر فرهنگ‌ها حرف‌های بسیاری برای ارائه دارد.

وی بیان داشت: امید است در سال‌ آینده شاهد برگزاری مراسم گرامیداشت روزهای سعدی، حافظ، عمان سامانی و سایر بزرگان، مفاخر و مشاهیر استانی و ملی باشیم.

محمد حکیم‌آذر، استاد ادبیات نیز در این مراسم گفت: این بزرگداشت به دلیل تقابل و رویارویی با یک دروغ بزرگ و تحریف جدی در تاریخ برگزار شده است.

این استاد ادبیات اظهار کرد: اخیرا جمهوری آذربایجان با وارونه جلوه دادن حقایق در مورد نظامی گنجوی، اصرار دارد این شاعر را یک شاعر ترک‌زبان معرفی کند.

حکیم‌آذر افزود: جای تعجب است که شاعری را که حتی یک بیت ترکی هم نسروده است، ترک‌زبان جلوه می‌دهند.

وی بیان کرد: در جمهوری آذربایجان دیوان اشعار یک شاعر دیگر که مربوط به قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی است را به حکیم نظامی نسبت می‌دهند.

این استاد ادبیات تاکید کرد: نظامی یک شاعر ایرانی بوده و چیزی جز این برای ما پذیرفتنی نخواهد بود و تحریف این واقعیت تاریخی مصداق جهل مرکب است.

حکیم‌آذر افزود: عظمت و شکوهمندی ایران در زبان و کلام حکیم نظامی، ملموس و انکارناپذیر است.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1087393

مهمترین اخبار ایران و جهان: