نیوز سیتی!
28 بهمن 1401 - 00:49

مختومه‌شدن حدود نیمی از پرونده‌‌های وارده به شوراهای حل اختلاف استان تهران به صلح و سازش

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران گفت: حدود ۴۹ درصد از پرونده‌‌های وارده به شوراهای حل اختلاف استان تهران با صلح و سازش مختومه شده است و سازش استان بیش از ۱۰ درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، غلامرضا مهدوی رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران در تشریح اقدامات شوراهای حل اختلاف استان تهران در خصوص ایجاد سازش در پروندها اظهارکرد: در ۹ ماهه اخیر مانند سال‌های گذشته در شوراهای حل اختلاف اقدامات موثر و گوناگونی به عمل آمده است.

وی افزود: در این بازه زمانی با صدور ۲ دستورالعمل ریاست کل دادگستری استان تهران مبنی بر استقرار شعبات ویژه صلح و سازش در دادسراها و محاکم جهت انجام صلح و سازش در پرونده‌های قابل گذشت، خانوادگی، حقوقی و تصادفات میزان صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف استان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران بیان کرد: باید توجه کرد که فلسفه تأسیس شوراهای حل اختلاف به طوری که در سند تحول قضایی نیز آمده و مهم‌تر از آن تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی با ارتقای صلح و سازش است.

مهدوی در ادامه با بیان اینکه بر همین اساس حدود ۴۹ درصد پرونده‌‌های وارده به شوراهای حل اختلاف استان تهران با صلح و سازش مختومه شده است، تصریح کرد: تنها در شهر تهران ۱۳۸ هزار و ۶۰۳ فقره پرونده وارده و در کل استان تهران ۲۴۰ هزار و ۸۳۸ فقره از دادسرا و محاکم داشته‌ایم که خارج از حد نصاب شورا بوده است.

وی افزود: یعنی در طول این مدت از این تعداد پرونده وارده با تلاش اعضای شوراهای حل اختلاف استان تهران، ۱۱۲ هزار و ۷۷۸ فقره پرونده با صلح و سازش قطعی مختوم شده است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران ادامه داد: این یعنی حجم زیادی از پرونده‌ به شعبات دادگاهی، بازپرسی و حتی به محاکم ارجاع داده نشده و مستقیماً توسط شعبات ویژه حل اختلاف با سازش مختومه شده و در نتیجه ورودی پرونده به دادگستری‌های استان کاهش یافته است.

مهدوی با اشاره به دستورالعمل رئیس کل دادگستری استان تهران در خصوص حوادث رانندگی افزود: بر اساس این دستورالعمل درصدمات بدنی غیرعمدی با توافق طرفین گزارش اصلاحی در شعب ویژه تصادفات شوراها صادر و به دفاتر بیمه برای پرداخت دیه ارسال می‌شود.

وی با اشاره به ورود ۲۹ هزار و ۷۱۵ فقره پرونده‌ صدمات بدنی غیرعمدی در تصادفات به شعب ویژه اضافه کرد: از این تعداد پرونده ۲۱ هزار و ۱۷۲ فقره یعنی ۹۷.۷۴ درصد با صلح و سازش و با گزارش اصلاحی مختومه شده است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران در خصوص اجرای این دستورالعمل در شعب ویژه‌‌ی مستقر در زندان‌های استان تهران نیز گفت: با اجرای این دستورالعمل در ۹ ماه گذشته سال‌جاری یک هزار و ۸۶۴ نفر از زندانیان جرایم مالی و غیرعمدی از نعمت آزادی برخوردار شده اند.

مهدوی با اشاره به ورود حدود ۶۰۰ هزار فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف استان در ۹ ماهه سالجاری افزود: ماهیانه حدود ۶۲ یا ۶۳ هزار فقره پرونده به شعبات حل اختلاف استان وارد شده که حدود یک پنجم ورودی کل کشور است.

وی ادامه داد: یعنی شوراهای حل اختلاف استان تهران به تنهایی یک پنجم وارده پرونده شوراهای حل اختلاف کل کشور را رسیگی می‌کنند.

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران با اشاره به ورود  ۴۰۱ هزار و ۲۷۳ فقره پرونده قابل سازش به شوراهای حل اختلاف استان تهران افزود: از این تعداد ۲۰۳ هزار و ۵۴۶ فقره به سازش منجر شده، یعنی ۵۰.۲ درصد این پرونده‌ها با صلح و سازش قطعی مختومه شده است.

مهدوی با بیان اینکه در حالی میزان سازش استان تهران به حدود ۵۱ درصد رسیده که در سطح کشور میانگین سازش ۳۹.۹ درصد است، اضافه کرد: سازش استان بیش از ۱۰ درصد از میانگین کشوری بیشتر است که این جای افتخار دارد.

وی در مقایسه عملکرد ۹ ماهه سال‌جاری با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ نیز تصریح کرد: در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۰ تعداد سازش استان ۱۵۸ هزار و ۶۶۱ فقره بوده که در سال‌جاری به ۲۰۳ هزار و ۵۴۶ فقره، یعنی ۴۴ هزار و ۸۸۵ افزایش یافته است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه  که سال گذشته درصد سازش شوراهای استان تهران ۴۵ درصد بوده که به حدود ۵۱ درصد در سال‌جاری رسیده است، اضافه کرد: ۶ درصد به نسبت ۹ ماهه مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش داشته‌ایم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1041193

مهمترین اخبار ایران و جهان: