نیوز سیتی!
21 اسفند 1401 - 23:59

اردوغان: هیچ کشوری نمی‌تواند سریعتر از ترکیه در زلزله‌ واکنش نشان دهد

رئیس جمهور ترکیه با حضور در یکی از مناطق زلزله زده این کشور با ستایش از سرعت عمل دستگاه‌های اجرایی ترکیه مدعی ساخت ‌هزاران واحد مسکونی برای زلزله زدگان شد.

به گزارش گروه بین‌المالل خبرگزاری فارس،  رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت که ترکیه پس از وقوع زمین‌لرزه در استان‌های جنوبی تمام نهادها، نیروها و منابع خود را برای مناطق آسیب‌دیده بسیج کرده و عملکرد این کشور بسیار سریع بوده است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با حضور در منطقه زلزله زده «سمنداغ» در «هاتای» گفت: «هیچکس نباید شک کند که تمام امکانات کشور و ملت برای منطقه زلزله بسیج شده است».

وی گفت: «ما نیروهای نظامی، پلیس، ژاندارمری، متخصصان بهداشت، آموزشی و تمام نیروهای  نهادهای مربوطه و کل وسایل نقلیه خود از هواپیما گرفته تا بالگرد و کشتی را برای زلزله زدگان خود بسیج کرده ایم.»

وی در ادامه مدعی شد: «هیچ کشوری نمی‌تواند سریعتر از ترکیه در مواجهه با چنین فاجعه‌ای که در آن تعداد کشته شدگان به ۴۸ هزار نفر، مجروحان از ۱۱۵ هزار نفر گذشت و ۵۰ هزار ساختمان ویران شده است، واکنش نشان دهد.»

اردوغان گفت که دولت در نظر دارد ساخت ۲۴۰۰۰۰ خانه و ۷۵۰۰۰ خانه روستایی را در مدت یک سال در «هاتای» تکمیل کند.

 

این در حالی است که رسانه‌های مختلف به شدت از اقدامات دولت ترکیه بعد از زلزله  انتقاد کردند به طوریکه  یک وبگاه ترکیه‌ای نوشت که  ویرانی عظیم ناشی از زلزله نشان داده که نظام بهداشتی دولت ترکیه فاسد است.

وبگاه «ای‌اف‌ان» نوشت، در اولین روزهای وقوع زلزله، تیم‌های جستجو و نجات نتوانستند به شهرهای زلزله زده برسند و وزارت بهداشت نیز در پاسخگویی به شهروندان آسیب دیده کوتاهی کرد.

 

 

 

یک بهورز وزارت بهداشت ترکیه که از همان روزهای اول زلزله به کمک شهروندان آسیب دیده پرداخته، از کاستی‌های ناشی از زلزله یک ماه پیش گفت. این کارمند وزارت بهداشت ترکیه که به نام او اشاره‌ای نشده، گفت: «وزارت بهداشت در واکنش به زلزله ناکام ماند. بسیاری از بهورزان به صورت داوطلبانه و بدون تعیین تکلیف از سوی وزارت بهداشت به مناطق زلزله زده رفتند و وزارت بهداشت با درخواست بهورزان برای کمک به بازماندگان مخالفت کرد.»

به نوشته این منبع خبری، اینک نگرانی در مورد بیماری های عفونی  در مناطق زلزله زده  وجود دارد و شپش نیز بسیار رایج شده است. روستاها به دلیل سرپناه ضعیف پرجمعیت  و این منجر به افزایش عفونت‌های دستگاه تنفسی شده است. اگر اقدامات به سرعت انجام نشود، به زودی اپیدمی‌های بزرگی به وجود می‌آید(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1089449

مهمترین اخبار ایران و جهان: