نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 12:55

شبکه بانوان فرهیخته راه‌اندازی می‌شود/ تلاش در راه وحدت امت اسلامی، مرد و زن نمی‌شناسد

در نشست هم‌اندیشی بانوان فرهیخته حوزوی اهل سنت به اهمیت تلاش در راه وحدت اسلامی فارغ از نگاه جنسیتی زن و مرد اشاره شد و بانوان به بیان دغدغه‌ها در استان‌های خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، نشست هم‌اندیشی بانوان فرهیخته حوزوی اهل سنت با عنوان «زن، تکلیف اجتماعی، تمدن نوبت اسلامی» امروز ۳۰ اردیبهشت در دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت برگزار شد.

تلاش در راه تقریب ‌‌و وحدت امت اسلامی، مرد و زن نمی‌شناسد

مهدی صفی یاری، معاون فرهنگی و امور اجتماعی دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت با بیان اینکه ما مفتخریم که همه اعضای خانواده پیامبر اعظم صلی الله علیه هستیم، اظهار داشت: فعالیت بانوان در تقویت گفتمان وحدت و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی ستودنی است. همه ما از زن و مرد، شیعه و سنی، ترک و کُرد و بلوچ و فارس کنار هم هستیم.


مهدی صفی یاری، معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت

وی با اشاره به اینکه ممکن است فرزندان خانواده سلایق مختلفی داشته باشند، اما محبوب‌ترین اعضای خانواده افرادی هستند که به فکر کاهش اختلاف و ایجاد همدلی هستند، تصریح کرد: اگر ما شیعه و سنی اختلافات را کنار اشتراکات بگذاریم، می‌بینیم حجم اشتراکات بیشتر است. با این‌ وجود، وحدت و توجه به اشتراک‌های شیعه ‌و سنی نقش مهمی دارد.

صفی یاری با بیان اینکه تلاش در راه تقریب ‌‌و وحدت امت اسلامی، مرد و زن نمی‌شناسد و حضور بانوان در مناطق مختلف کشور کمک زیادی به شکل‌گیری امت واحده اسلامی می‌کند، گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی، بانوان مسلمان دست در دست هم به لطف خدا در حال درخشش هستند و نام بانوی مسلمان ایرانی عالم‌گیر شده و خواهد شد. امیدواریم که این حرکت بانوان پرقدرت‌تر در جهان فراگیر شود.

شبکه بانوان فرهیخته تقریبی و حوزوی راه‌اندازی می‌شود

معاون فرهنگی ‌و امور اجتماعی دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت با اشاره به اینکه در حال شکل دادن یک شبکه ارزشمند با عنوان شبکه بانوان فرهیخته تقریبی و حوزوی هستیم، خاطر نشان کرد: سعی داریم با این امر از ظرفیت بانوان فعال در توسعه امور دینی استفاده کنیم. بر همین اساس نیز به دنبال ایده‌های نوین در عرصه فرهنگی و ‌اجتماعی هستیم و هر ایده قابل تحقق را درنظر داریم که مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

وی با بیان اینکه از ظرفیت بانوان در مدیریت استان استفاده نمی‌شود، گفت: ما بدون هیچ امکاناتی بانوان طلبه‌ را آموزش می‌دهیم که امیدواریم به مناطق محروم توجه‌ویژ‌ه شود.  

هویت مستقل بانوان باید مورد توجه قرار گیرد

پس از آن هم میرزاعلی از استان گلستان به مشارکت بانوان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: من سال ۹۳ به ایران بازگشتم و در آق قلا فعالیت می‌کنم و امسال حوزه ما با مجوز رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. بانوان این منطقه فعالیت خوبی در زمینه امور دینی دارند. اما باید توجه داشت که ‌‌هویت مستقل زنان باید مد نظر قرار گیرد، چرا که زنان راهبران اصلی و حاملان دانش هستند.

در ادامه نارویی از استان سیستان و بلوچستان به مشکلات این خطه در امور دینی پرداخت و گفت: بانوان سیستان و بلوچستان محدودیت‌های زیادی دارند که در اجتماع هم به آن توجه نمی‌شود. اینکه بانوان حق داشتن پست و مقامی در این استان ندارند، جای تأمل دارد. بسیاری از بانوان توانمند در این استان حضور دارند که می‌توانند در موقعیت‌های مختلف نقش آفرین باشند، اما بر خلاف توصیه‌های رهبر معظم انقلاب و توجه ویژه ایشان به بانوان، بسیاری از بانوان سیستان و بلوچستان در حاشیه هستند که از مسوولان می‌خواهیم که به شایسته سالاری فارغ از جنسیت توجه کنند.  

مردم کردستان با وجود همه کاستی‌ها پای انقلاب ایستاده‌اند

پس از آن حسینی از استان کردستان با بیان اینکه مردم کردستان در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران وفاداری خود را نشان دادند، گفت: در جنگ تحمیلی و پس از آن مردم کردستان پای کار نظام و جمهوری اسلامی بوده ‌‌و هستند. با وجود‌ همه کاستی‌ها ما برای ترویج فرهنگ دینی تلاش می‌کنیم و اکنون نیز در مدارس مختلف امور دینی به اشتراکات شیعه و‌سنی می‌پردازیم و اجازه نمی‌دهیم‌که کسی به خاک کشورمان تعرض کند.

جایگاه زن در اسلام و نبود مانع برای پیشرفت بانوان

سعیدی، مدرس امور دینی با بیان اینکه زن مانند مرد می‌تواند در اجتماع حضور یابد، اظهار داشت: خداوند در قرآن زن یا مرد را برتر از یکدیگر نمی‌داند. زن در کنار مردی است که نشانه اقتدار خانه است ‌و زن در خانواده مرد را آرام می‌کند. 

وی با بیان اینکه نخستین حرکت اجتماعی سیاسی که به دعوت قرآن به چشم می‌خورد، حضور همسر پیامبر در نماز جماعت بود، تصریح کرد: درباره حضور بانوان در اجتماع ‌موضوعاتی مطرح است. برخی از قوانین در فعالیت بانوان مورد بی‌توجهی مدافعان حضور زن واقع شده است و دنیای مادی‌گرایانه غرب، با قوانین اسلامی در زمینه بانوان به جنگ برمی‌خیزند. در حالی که اسلام واقعی جایگاه زنان را بسیار رفیع می‌دهند و برای پیشرفت آن‌ها مانعی ندارد.

تریبون مساجد در جهاد تبیین در حوزه بانوان باید مورد بازنگری قرار گیرد

حسینی، یکی از مبلغان مذهبی از استان کرمانشاه نیز به بررسی الگوهای تبلیغی و رفتاری موفق در موضوع حجاب، گفت: مناطق محروم و‌ مرزی و‌ نبود‌ دسترسی به امکانات آموزشی باعث ترک تحصیل یا بازماندن از تحصیل برخی از مردم استان شده است. همچنین بالا رفتن آمار طلاق نشان می‌دهد که در زمینه سبک زندگی باید نگاه بهتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تریبون مساجد در جهاد تبیین اهمیت دارد که باید در این حوزه مورد بازنگری قرار گیرد، ادامه داد: در مرکز شهرستان‌های کردنشین مشکلاتی وجود دارد که باید ترمیم شود.

بانوان ایرانی با چادرهای مشکی‌شان پای انقلاب هستند

 همچنین ذهابی‌ از استان آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت زن و انتقال هویت ایرانی و اسلامی گفت: آذربایجان غربی رنگین کمانی که قومیت‌ها و مذاهب اسلامی است. بانوان این استان با همه سختی‌ها پای انقلاب ایستاده‌اند و با وجود اینکه گاهی برخی به بهانه «زن، زندگی، آزادی» با بانوان محجبه توهین می‌کنند اما آن‌ها با چادرهای مشکی خود، دست از به انقلاب و دین خود برنمی‌دارند و با همه وجود و بدون توقع در این مسیر فعالیت می‌کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1224805

مهمترین اخبار ایران و جهان: