نیوز سیتی!
26 اردیبهشت 1402 - 11:40

رودخانه «قره‌سو» گلستان لبریز آب شد

گرگان- بارش‌ باران طی روزهای اخیر و جاری شدن رواناب‌های مناطق بالادست و کانال‌های کوچک باعث شد تا رودخانه قره‌سو در محدوده بندرترکمن، برای دومین بار در دو هفته اخیر لبریز از آب شود.

به گزارش خبرنگار مهر، به استناد داده‌های دریافتی از ایستگاه‌های باران سنجی عصر و شامگاه دوشنبه در بندرترکمن در غرب استان گلستان ۹۰ میلی متر باران باریده است.

آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های باران سنجی گرگان و کردکوی هم حکایت از باران شدید در این مناطق دارد.

بارش‌های شامگاه دیشب دوشنبه و جاری شدن رواناب‌های مناطق بالادست و کانال‌های کوچک باعث شد تا رودخانه قره‌سو در محدوده بندرترکمن در غرب استان گلستان برای دومین بار در دو هفته اخیر لبریز از آب شود.

شناور شدن زباله‌ها و پسماندها در سطح آب از دیگر پیامدهای این بارش بود که سال‌ها است مناطق پایین دستی رودخانه‌های گلستان را با بحران مواجه کرده و این امر موجب گرفتگی دهنه پل‌های احداث شده بر روی قره سو در حوزه روستاهای پایین دست را فراهم‌ می کند.

رودخانه قره سو از مهم ترین منابع آبی تغذیه کننده خلیج گرگان و از مراکز عمده تکثیر انواع ماهیان استخوانی نظیر کلمه، سفید، سیم، کپور و کفال است.

شاخه اصلی این رودخانه قره سو از ارتفاع دو هزار و ۹۰۰ متری کوه‌های اسب چر، سوس و قزیمان سرچشمه می‌گیرد و بعد از ملحق شدن آب چشمه سارها و شاخه‌های فرعی به نام باغشاه و گرماب دشت، سرانجام با سایر شاخه‌های فرعی، رودخانه قره سو را تشکیل می‌دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1215605

مهمترین اخبار ایران و جهان: