نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 10:31

کارخانه ریسباف بلاتکلیف است / لزوم حمایت از فعالان صنایع دستی

اصفهان - رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کارخانه ریسباف به عنوان تنها کارخانه باقیمانده از دوره صنعت نساجی اصفهان همچنان بلاتکلیف بوده و درگیر بروکراسی‌های اداری است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نورصالحی صبح یکشنبه در نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با تبریک روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش اظهار داشت: اصفهان در حوزه صنایع دستی دست پری دارد اما اینکه از این فرصت چقدر استفاده کرده‌ایم جای بحث دارد.

وی با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ویژه برنامه این روز را در اصفهان برگزار کرد که افتخاری برای استان محسوب می‌شود، افزود: یک سوم از کل صنایع دستی شناخته شده در دنیا در ایران فعال و دوم سوم این میزان در اصفهان فعال است.

فعالیت ۱۰۰ هزار شهروند اصفهانی در حوزه صنایع دستی

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در اصفهان حدود ۱۰۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی اشتغال دارند که اعم از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان است، ادامه داد: این آمار، فرصت خوبی برای اصفهان است که می‌تواند بدون سرمایه‌گذاری سنگین به اقتصاد استان و کشور کمک کند.

وی با اشاره به اینکه فعالان صنایع دستی به حمایت جزئی و تسهیل در قوانین نیاز دارند و با رفع این مشکلات می‌توان این صنعت را فعال کرد، ابراز داشت: باید برای توسعه این کسب و کار اقدام کنیم، احیای صنایع دستی، احیای هویت ملی است و باید از هر طریق به این حوزه بها داد.

قول وزیر برای واگذاری کارخانه ریسباف به مدیریت شهری

نورصالحی با اشاره به جلسه با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهران گفت: در این جلسه در خصوص کارخانه ریسباف که تنها کارخانه باقی مانده از دوره صنعت نساجی و ثبت شده میراث است، صحبت شد، این کارخانه با توجه به مشکلاتی که سیستم دولتی بر سر راه مالکیت آن و تبدیل آن به موزه ایجاد کرده، بلاتکلیف است، با صحبت‌هایی که انجام شده وزیر میراث فرهنگی عنوان کرد که به محض واگذاری ریسباف به وزارت، آن را برای تبدیل به موزه در اختیار مدیریت شهری اصفهان قرار می‌دهیم.

وی در خصوص اظهار نظر وزیر میراث فرهنگی در زمینه ایجاد فروشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی شهرها نیز افزود: سوال این است که از این بازارها در ورودی شهرها استقبال می‌شود یا نه؟ در همین زمینه باید تصمیم گرفته شود. به عنوان مثال ساختمانی در خیابان ابن سینا مدنظر است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، همچنین اقدامات دیگری در این خصوص می‌توان انجام داد تا در حوزه صنایع دستی گام مهمی برداریم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1276793

مهمترین اخبار ایران و جهان: