نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 05:08

زلنسکی دخالت اوکراین در خرابکاری خط لوله گاز روسیه را رد کرد

رئیس جمهور اوکراین به گزارش‌ها درباره دخالت نیروهای این کشور در خرابکاری خط لوله گاز روسیه واکنش نشان داده و گفته است که این حادثه کار نیروهای اوکراینی نبوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در سخنانی به برخی گزارش‌ها درباره مشارکت اوکراین در انفجار خط لوله گاز روسی نورداستریم واکنش نشان داد و گفت: «اوکراین در حملات به خطوط لوله نورد استریم دخالتی نداشته است.»

روز گذشته روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با استناد به اطلاعات فاش شده، گزارش داده بود که ایالات متحده از طرح اوکراین برای حمله به خط لوله‌های گاز طبیعی «نورد استریم»، سه ماه قبل از آسیب دیدن این خطوط انتقال در سپتامبر گذشته بر اثر انفجارهای زیر آبی مطلع شده بود. به نظر می‌رسد اظهارنظر زلنسکی نیز در واکنش به این گزارش واشنگتن پست مطرح شده است.

در سپتامبر ۲۰۲۲، چندین انفجار زیر آبی خط لوله نورد استریم ۱ و خط لوله جدید نورد استریم ۲ که روسیه و آلمان را از طریق دریای بالتیک متصل می‌کند، متلاشی کرد. این انفجارها در مناطق اقتصادی سوئد و دانمارک رخ داد. هر دو این کشورها گفتند که این انفجارها عمدی بوده، اما هنوز مشخص نشده که چه کسی مسؤول این انفجارها بوده است. این کشورها و آلمان در حال تحقیق هستند. واشنگتن و ناتو این حادثه را «یک اقدام خرابکارانه» خوانده‌اند. مسکو، غرب را مقصر دانسته و بازرسان را متهم کرده که وقت‌کشی می‌کنند و قصد دارند تا عاملان این حملات را مخفی نگاه دارند.

زلنسکی همچنین در ادامه با طرح ادعاهایی علیه روسیه گفت: «در روسیه درگیری داخلی وجود دارد و نزدیکان پوتین به ضعف رژیم او پی برده‌اند.»

رئیس جمهور اوکراین در عین حال در سخنان خود به گزینه‌های دیپلماتیک در جنگ اشاره کرد و در این ارتباط اظهار داشت: «اگر روسیه سرزمین‌های ما را ترک کند، می‌توانیم درباره گزینه‌های دیپلماتیک صحبت کنیم.»

با توجه به وضعیت شهر خرسون پس از شکسته شدن سد و ایجاد بحران در این شهر، زلنسکی درخواست کمک از سازمان‌های بین المللی را مطرح کرد و گفت: «سازمان‌های بین‌المللی باید فوراً به عملیات نجات در بخش اشغالی منطقه خرسون بپیوندند.»

روز گذشته همچنین اوکراین با اتهام‌زنی علیه روسیه، قصد طرح دعوی علیه این کشور در دیوان بین‌المللی کیفری «لاهه» دارد.

دولت اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد موضوع انفجار نیروگاه برق آبی کوخوفکا در خرسون، را که روز گذشته به وقوع پیوست، را در دیوان لاهه مطرح کند و شکایتی علیه روسیه در این باره تنظیم کند.

در حالی که نقش نداشتن اوکراین در این انفجار هنوز اثبات نشده است، این کشور با پیش کشیدن شکایت علیه روسیه در دیوان لاهه، قصد انحراف افکار عمومی را دارد.

رسانه‌های روسیه و اوکراین روز گذشته اعلام کردند که نیروگاه برق‌آبی در منطقه خرسون در جنوب اوکراین منفجر شده است. کی‌یف و مسکو، یکدیگر را به انفجار این سد متهم کرده‌اند.

نیروگاه برق‌آبی کاخوفکا در سال ۱۹۵۶ تاسیس شده و یکی از اجزای حیاتی تامین انرژی اوکراین محسوب می‌شود. به گفته شرکت دولتی انرژی برق‌آبی اوکراین، خسارت ناشی از این انفجار «قابل تعمیر نیست.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1269549

مهمترین اخبار ایران و جهان: