نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1402 - 17:24

سامانه‌ بارشی مطلوبی در ماه‌های آینده در اصفهان نخواهیم داشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته سامانه‌های بارشی مطلوبی در ماه‌های آینده نخواهیم داشت.

منصورشیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی تاکنون بر اساس بارندگی‌های ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان، میانگین بارش استان به ۱۹۵ میلی‌متر می‌رسد که این میانگین نسبت به بلندمدت در تمام ایستگاه‌ها ۵ درصد افزایش یافته اما در ۱۱ ایستگاه در استان شاهد کاهش بارش ‌باران بوده‌ایم.

وی افزود: در مناطق شرق و شمال استان اصفهان با ۳۰ درصد کاهش بارش نسبت به نرمال، شاهد کاهش بارش و کمبود آب در این مناطق هستیم که باعث خشک شدن چاه‌ها شده است.

شیشه‌فروش افزود: در شهرستان‌های خوروبیابانک، نایین، کاشان، مورچه خورت، آران و بیدگل و مناطق شرق و شمال استان اصفهان کاهش بارش ۳۰ درصدی را نسبت به بلندمدت شاهد هستیم و این در حالی است که فروردین را پشت سر گذاشتیم و در اردیبهشت ماه نیز سامانه بارشی مطلوبی پیش‌بینی نشده است.

 

پیش‌بینی بارش‌های همرفتی، ناگهانی و رگباری اردیبهشت ماه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته سامانه‌های بارشی مطلوبی در ماه‌های آینده نخواهیم داشت، گفت: در اردیبهشت ماه بارش‌های همرفتی، ناگهانی و رگباری که خاصیت فصل بهار است را خواهیم داشت و سامانه‌های بارشی اخیر هم فاقد رطوبت بودند و انرژی خودشان را به صورت باد تخیله کردند.

وی با بیان اینکه هواشناسی، وزش باد را تا پایان روز چهارشنبه در مناطق شرق و غرب استان پیش‌بینی کرده است، بیان کرد: وزش تندباد‌های لحظه‌ای در اکثر مناطق استان، خیزش گرد و غبار و کاهش دید موقتی پیش‌بینی شده است و از عصر چهارشنبه و روز پنج‌شنبه شاهد رگبار‌ و رعد‌ و برق خواهیم بود و روز پنجشنبه با کاهش دما روبرو هستیم.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: شرایط استمرار کم آبی در ۲۰ سال اخیر تاکنون، شرایط ناپایداری در بخش‌های مختلف استان فراهم کرده و خشکی بیش از ۵۰ درصد قنوات، چاه‌ها و چشمه‌ها از تأثیرات این کم آبی است.

 

بیش از ۹۰ درصد مساحت استان تحت تأثیر پدیده خشکسالی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه گروهی در حال پایش خشکسالی هستند، گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مساحت استان تحت تأثیر پدیده خشکسالی و اثرات کم آبی است و کل و ۴۷ هزار هکتار تالاب گاوخونی خشک است و تنها حدود ۲ درصد از آن دارای طوبت است و سیلاب‌های بهمن سال گذشته نتوانست به افزایش رطوبت این تالاب کمکی کند و کانون‌های گرد و غبار همچنان در این منطقه فعال است.

وی خاطرنشان کرد: هواشناسی تا فصل پاییز سامانه جوی مناسبی را پیش‌بینی نکرده و پیش‌بینی‌ها از وقوع بارش‌های همرفتی و رگباری خبر می‌دهند.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1203149

مهمترین اخبار ایران و جهان: