نیوز سیتی!
07 بهمن 1402 - 12:48

تولد یک ساختمان محبوب؛ تئاترشهر 52 ساله در انتظار آرامش

امروز ساختمان محبوب تئاترشهر به تولد 52 سالگی‌اش رسیده و فارغ از هیاهوی دست‌فروشان که آنرا محاصره کرده‌اند،در انتظار آرامش بعد از نیم قرن فعالیت است.

خبرگزاری فارس ـ گروه تئاتر ـ سجاد رضایی مقدم: شاید برای هرکسی ساختمانی وجود داشته باشد که معنای بیش از یک ساختمان بدهد، این اتفاق تا جایی است که شاید یک ساختمان محور ساخت یک فیلم شود. ساختمان‌هایی که جان دارند،‌ روح دارند و خاطره ساخته‌اند.

نزدیک به 60 سال پیش در محل چهاراه ولیعصر فعلی کافه‌ای وجود داشت که آن را با نام کافه شهرداری می‌شناختند،‌ کافه‌ای که هیچکس فکر نمی‌کرد روزی ساختمانی جایش بسازند که شروع فرهنگ‌سازی هنر نمایش کشور باشد.

در آن سال‌ها معمار سردار افخمی برای ساخت ساختمان تئاترشهر انتخاب شد،‌ ساختمانی که از سال ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۵۱ در دست ساخت بود و بعد از 5 سال با تنها یک سالن نمایشی افتتاح شد.

نمایش «باغ آلبالو» اثر آنتون چخوف اولین نمایش سالن اصلی تئاترشهر بود که در هفتم بهمن‌ماه سال ۱۳۵۱ روی صحنه تنها سالن مجموعه تئاترشهر رفت تا این مجموعه با بازی بازیگرانی چون داریوش فرهنگ،‌ مهدی هاشمی، فریده سپاه منصور و پرویز پورحسینی افتتاح شود.

حالا از آن روز 51 سال گذشته و تئاترشهر که عزیز بودنش میان اکثر اهالی هنر مشترک است، به 52 سالگی رسیده است. ساختمانی که امروز چند سالن به ظرفیتش اضافه کرده و اخبار رکورد تعداد مخاطبانش مخابره می‌شود.

تئاترشهر در طول عمر پرفراز و نشیبش روزهای متفاوتی را تجربه کرده است،‌ روزگاری در اوج بوده و روزگاری در دوران افول، اما آنچه در تمامی روزهایش مشترک است معرفی هنرمندان جدید به هنر تئاتر‌ و تلاش برای ادامه نبض حیات این هنر است.

مجسمه‌های اطراف مجموعه تئاترشهر روزی از مهم‌ترین المان‌های شهری مرکز شهر تهران بودند و امروز اثری از آن‌ها وجود ندارد،‌ مجسمه‌هایی که برای هر کدام هنری عالی از هنرمندی متخصص خرج شده بود.

تئاترشهر با تمام سالن‌ها و حتی نیمکت‌های سنگی اطرافش جزء المان‌های حال خوب کن تهران است، البته اگر شلوغی اطراف،‌ دست‌فروش‌ها و بافت بی‌ربط به فرهنگ افراد اطراف مجموعه اجازه بدهند تا شما ساختمان مدور مرکز شهر را به درستی ببینید.

فکر می‌کنم حداقل از زمان تولد 45 سالگی تئاترشهر همه به دنبال حفظ آن هستند، موضوع حریم این مجموعه یکی از تنها موضوعاتی است که بدون اختلاف میان اهالی هنر مطرح شده و همه برای ایجاد آن مطالبه دارند. در طول این سال‌ها هنرمندان بسیاری تلاش کردند تا این مجموعه را از آسیب‌های احتمالی حفظ کنند.

این رابطه دوطرفه میان ساختمان دایره‌ای چهارراه ولیعصر و هنرمندان تئاتر شکل گرفته است،‌ یکی محل هنرنمایی را فراهم کرده و دیگری از این محل مراقبت می‌کند.


کلنگ زنی حریم تئاتر شهر

حالا در ابتدای 52 سالگی تئاترشهر این ساختمان عزیز شاهد مراسم کلنگ‌زنی حریمش بوده و منتظر به ثمر رسیدن آن است،‌ ساختمانی که تا امروز با تمام ناملایمات ما کنار آماده و تبدیل به نماد هنر تئاتر در ایران شده کمترین حقی که دارد ایجاد یک حریم امن است،‌ حریمی که بیشتر از ساختمان از هنرمندان مراقبت خواهد کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1650649

مهمترین اخبار ایران و جهان: