نیوز سیتی!
02 بهمن 1402 - 17:42

بهانه جدید فرانسه برای کمک مالی بیشتر به اوکراین

وزیر خارجه فرانسه به بهانه اینکه شکست اوکراین، تامین گندم فرانسه را به خطر می‌اندازد، کمک مالی به اوکراین را توجیه کرد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اگر روسیه در جنگ با اوکراین پیروز شود، روسیه می‌تواند نزدیک به یک سوم صادرات گندم جهان را در کنترل بگیرد»، این را وزیر خارجه فرانسه، استفان سژورنی گفته است.

سژورنی در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «پاریزین» در مورد کمک مالی بیشتر به کی‌اف این گونه استدلال کرد که در چنین سناریویی، فرانسه با بحران شدید غذایی و تورم کمرشکن مواجه خواهد شد.

این مقام فرانسوی گفت: «اگر اوکراین شکست بخورد، 30 درصد صادرات جهان به دست روسیه می‌افتد و (تامین) گندم فرانسه در بازارهای بین‌المللی در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.»

وی افزود، کمک‌های مالی بسیار برای رئیس‌جمهور اوکراین اهمیت دارد، چراکه وی «نیاز دارد به مردمش نشان دهد که همچنان حمایت می‌شود.»

پس از شکست قرارداد غلات دریای سیاه با میانجیگری سازمان ملل (قراردادی که غلات اوکراین از یک مسیر امن صادر می‌شد)، تولیدکنندگان اوکراینی مجبور شدند، غلات را از طریق سرزمین‌های کشورهای همسایه صادر کنند.

اتحادیه اروپا در سال 2022، تعرفه صادرات اوکراین را با هدف حمایت مالی از کی‌اف حذف کرد. نتیجه این اقدام، هجوم مقادیر زیادی گندم ارزان اوکراین به اتحادیه اروپا بود که باعث شد، کشاورزان این اتحادیه توانایی رقابت با قیمت‌های پایین گندم‌های وارداتی را نداشته باشند.

این اقدامات سبب شد تا چندین اعتصاب بزرگ توسط تولیدکنندگان بخش کشاورزی اروپا به راه بیفتد. کشاورزان لهستانی گذرگاه‌های مرزی با اوکراین را در چندین نوبت به دلیل این موضوع مسدود کردند.

این بحران سبب شد تا بروکسل در ماه می 2023 برای واردات غلات اوکراین ممنوعیت صادر کند، اما این ممنوعیت در ماه سپتامبر یک‌طرفه برداشته شد. لهستان، مجارستان، اسلواکی و رومانی فورا محدودیت‌ها را در کشورهای خودتان به حالت اول بازگردانند و اوکراین را بر آن داشت تا شکایت به حالت تعلیق درآمده خود را به سازمان تجارت جهانی ارسال کند.

بلغارستان که از پیوستن به این 4 کشور و بازگرداندن محدودیت‌ها خودداری کرده بود، در سپتامبر 2023 درگیر اعتراضات کشاورزانش شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1646105

مهمترین اخبار ایران و جهان: