نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 17:48

شاخص بورس اسرائیل با خبر هلاکت 24 نظامی صهیونیست در غزه ریزش کرد

شاخص بورس رژیم صهیونیستی به دنبال اعلام خبر کشته شدن 24 نظامی رژیم صهیونیستی در عملیات‌های نظامی دیروز این رژیم در نوار غزه سقوط کرد.

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس: پس از آنکه سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر صبح امروز سه شنبه از کشته شدن ۲۴ نظامی خود در نبردهای دیروز دوشنبه در نوار غزه خبر داد، شاخص بورس این رژیم  ۰.۵ درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش روزنامه اقتصادی کالکالیست، شاخص تل آویو ۳۵ ۰.۵ درصد و شاخص تل آویو ۱۲۵ ۰.۶ درصد کاهش یافت. شکل سودهایی را که در بازار ارز داخلی ثبت کرده بود، پاک کرد و دلار با ۰.۱ درصد افزایش به سطح ۳.۷۸ شکل و یورو ۰.۲ درصد رسید و با قیمت ۴.۱۱ شکل معامله می‌شود.

شاخص املاک و مستغلات تل آویو نیز ۱.۳ درصد سقوط کرد، در حالی که سهام حنان مور ۵.۹ درصد و سهام رانی زیم ۳.۳ درصد کاهش یافت. شاخص بانک مرزاحی تفاهت نیز با افت یک درصدی مواجه شد.

کالکالیست آورده این در حالی است که آژانس رتبه بندی اعتباری مودیز نسبت به توانایی رژیم اشغالگر و کنست برای اجرای احکام مندرج در بودجه سال ۲۰۲۴ این رژیم بیم دارد و این به دلیل بی ثباتی سیاسی و ماهیت کابینه فعلی است؛ به خصوص با بحث‌هایی که یک روز پس از تصویب بودجه اسرائیل در هفته گذشته بین اعضایی از مودیز و نمایندگان خزانه‌داری انجام و بر این موضوع متمرکز شده بود در حالی که پیش بینی شده با این بودجه تصویب شده سقف کسری  آن به ۶.۶ درصد تولید ناخالص داخلی یعنی سه برابر قبل افزایش یابد.

این روزنامه با پیش بینی احتمال کاهش رتبه  رژیم صهیونیستی در یکی دو سال آینده آورده است، البته با توجه به تبعات جنگ، و رفتار کابینه فعلی، رتبه اعتباری واقعی اسرائیل در واقع پایین‌تر از آن چیزی است که در فهرست آژانس‌های رتبه بندی اعتباری ثبت شده است.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته دو روز پس از تصویب بودجه ۲۰۲۴ رژیم صهیونیستی، بازارهای سرمایه کاهش واقعی رتبه اعتباری را منعکس کردند و باید گفت بر خلاف صندوق بین‌المللی پول و OECD  که سازمان‌هایی متاثر از سیاست‌ها هستند مؤسسات رتبه‌بندی در رتبه بندی‌های خود رابطه نزدیک بین رشد اقتصادی و درآمدهای مالیاتی یک کشور با کسری بودجه آن خود لحاظ می‌کنند و در حالی که اسرائیل کسری‌های بی‌شمار و بدهی‌های بالا دارد. انتظار می‌رود پیش بینی‌های درآمد خزانه‌داری با توجه به رشد کم‌تر از حد انتظار برآورده نشود.

کالکالیست در پایان آورده است مودیز برای سال ۲۰۲۴ انتظار رشد منفی واقعی و کاهش ۱.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی را دارد و در سال ۲۰۲۵ نیز انتظار رشد متوسط را دارد.

مجموع خسارات اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم رژیم اشغالگر  بالغ بر ۱۶۵ میلیارد دلار برآورد شده است. از زمان تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، اقتصاد اسرائیل دچار رکود تدریجی شده است و خیلی از بخش‌ها تقریباً به طور کامل فلج شده‌اند و سایر بخش‌ها به فعالیت حداقلی خود ادامه می‌دهند.  بر اساس داده‌های وزارت دارایی این رژیم کسری بودجه پیش بینی شده  در سال ۲۰۲۴ حداقل به ۱۱۱ میلیارد شکل (۲۹.۷۵ میلیارد دلار) می‌رسد که از سوی رسانه‌های اسرائیل «بزرگ، نادر و خطرناک» توصیف شده است. بدهی عمومی اسرائیل نیز به سطح ۱.۱۲۷ تریلیون شکل (۲۹۹ میلیارد دلار) رسیده که این بزرگترین بدهی است که اقتصاد اسرائیل در تمام سال‌های خود متحمل شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1647405

مهمترین اخبار ایران و جهان: