نیوز سیتی!
02 بهمن 1402 - 12:02

ثبت گونه بسیار کمیاب «اردک دم‌دراز» در خراسان‌شمالی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسا‌لی‌شمالی گفت: طی پایش انجام شده یک اردک دم دراز ماده در زیستگاه استان مشاهده و ثبت شد این نخستین مشاهده در خراسان‌شمالی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، روح‌الله لایق، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسا‌لی‌شمالی اظهار کرد: طی پایش زمستانه زیستگاه‌های آبی استان یک اردک دم دراز ماده مشاهده و ثبت شد این نخستین مشاهده و ثبت این گونه در استان خراسان شمالی است.

وی گفت: اردک دم دراز نوعی اردک کوچکِ مهاجر و دریازی است که در محدوده دریاهای شمال، توندرا و نواحی قطبی و آبهای عمیق سواحل دریاها و دریاچه ها با چالاکی و مهارت زیاد غواصی و غذای خودرا جستجو می کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسا‌لی‌شمالی افزود: این پرنده اغلب زمستان‌ها را در اقیانوس‌های باز و دریاچه های بزرگ آب شیرین می‌گذراند و تابستان‌ها را در استخرهای طبیعی، برکه ها، تالاب‌ها و رودخانه‌ها سپری می‌کند.

وی با بیان اینکه اردک دم دراز گونه بسیار کمیاب در ایران به صورت مهاجر سرگردان و در محدوده غربی دریای خزر دیده می شود، بیان داشت: این پرنده غذای خود را با غواصی در اعماق آبها به دست می آورد و اغلب از بی‌مهرگان وحشرات آبزی و سخت پوستان، نرم تنان، ماهی‌ها، تخم ماهی و نیز از گیاهان آبزی تغذیه میکند.

پایان پیام/آ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1645605

مهمترین اخبار ایران و جهان: