نیوز سیتی!
10 دی 1402 - 13:21

غبار فراموشی بر آثار تاریخی کلیدر

مدت‌هاست که مرمت و بهسازی گنبد تاریخی کلیدر در انتظار تصمیم مسؤلان است. انتظاری طولانی که عملی نشدن آن تخریب گنبد را به دنبال خواهد داشت.

خبرگزاری فارس_ نیشابور_ فاطمه قاسمی؛ شاید اولین چیزی که با شنیدن نام روستای کلیدر به ذهنمان بباید رمان کلیدر است. اما حقیقت این است که روستای کلیدر به جز قهرمان‌‌‌های رمان کلیدر، گنجینه‌ای از آثار تاریخی و فرهنگی را دارد، که زیر غبار بی‌توجهی مسؤلان رو به تخریب است! بعد از گذشت سال‌ها هنوز هم روستای کلیدر با خانه‌های کاهگلی و قدیمی که به صورت پلکانی در دامن کوهپایه قرار گرفته، بافت قدیمی و سنتی میراث‌دار زمان زیست قهرمانان رمان کلیدر است. علاوه بر این روستای کلیدر با داشتن گنجینه‌ای بزرگ از آثار تاریخی و باستانی، میراث‌دار اجداد و نیاکان ماست. ابنیه و آثاری که امروز با سر و شکل رو به فرسایش و تخریب‌شان کنایه معناداری به ما می‌زنند.

جان زخمی آثار تاریخی کلیدر مرهم می‌طلبد

 

غلام‌عباس کلیدری رئیس شورای اسلامی کلیدر می‌گوید: روستای کلیدر به عنوان نگینی سبز در قلب سرولایت از روستاهای هدف گردشگری با جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی است. سفالینه‌های تپه قلعه کهنه در قرن چهارم، بنای خواجه ابوالقاسم مربوط به قرن پنجم، بنای امامزاده یحیی بن زید(ع) در روستای زیارت مربوط به دوره تیموری، همینطور آثار معماری در درون غار قلعه کمری مربوط به دوره اسلامی، رباط شاه عباسی از دوره صفوی و حمام نادری غنا و اصالت تاریخی خاصی به روستای کلیدر بخشیده است. اما سال‌هاست که این گنجینه عظیم از آثار و ابنیه تاریخی رو به فراموشی و در حال تخریب است.

دشنه بی‌‌توجهی بر تنِ زخمی گنبد کلیدر

 

کلیدری بیان می‌کند: یکی از بناهایی که در حال حاضر نیازمند توجه مسئولان فرهنگی برای مرمت و بهسازی است گنبد تاریخی کلیدر از بناهای تاریخی ماندگار دوران ایلخانی و تیموری مربوط به قرن هشتم و نهم هجری قمری است. گنبدی کم ارتفاع، با تخته سنگ‌های صاف تخت وبدون تزئینات که به خاطر عدم رسیدگی مناسب، هم توازن معماری‌اش را از دست داده و هم ریخت گنبدی‌ شکل آن از دست رفته‌ است. علاوه براین گنبد تاریخی کلیدر زیر باد و باران و برف و عوامل فرسایش، آن قدر آسیب دیده خطر سقوط خشت‌ها کاملا محسوس است. از سوی دیگر به دلیل مجاورت مدرسه روستا با گنبد کلیدر و هشدار خطر سقوط، طی چندین مرحله درخواست چینش آجرهای درحال ریزش را داشتیم، اما میراث فرهنگی اجازه چینش آجرها را به ما نداد. البته ما باز هم نتوانستیم دست روی دست بگذاریم و شاهد تخریب گنبد باشیم به همین خاطر چند روز گذشته با کمک جوانان و اعضای افتخاری انجمن میراث فرهنگی روستا، گنبد را پاکسازی و به طور موقت یک درب هم برای گنبد نصب کردیم اما همچنان منتظر ادامه کار از سوی اداره میراث فرهنگی برای مرمت و بازسازی گنبد تاریخی کلیدر هستیم.

قصه پرغصه جذب اعتبار 

 

کمال خانی رئیس میراث فرهنگی نیشابور پاسخ می‌دهد: بنای تاریخی گنبد کلیدر با مشارکت شورا و دهیاری روستای کلیدر پاکسازی و مرمت اضطراری می‌شود. طی بازدید و جلسات برگزار شده و اعلام همکاری مقرر شد طرح مرمت تهیه و درخواست اعتبار پیگیری و جذب تا ادامه کار انجام شود. کف‌سازی و بام‌سازی اثر از اولویت‌های گنبد بوده و موضوع در حال اقدام است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1621793

مهمترین اخبار ایران و جهان: