نیوز سیتی!
09 دی 1402 - 14:40

مطالبه اصفهان از وزارت نیرو، احیای رودخانه زاینده‌رود است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مطالبه همیشگی مردم اصفهان از وزارت نیرو، احیای رودخانه زاینده‌رود است و یک‌بار برای همیشه باید نوبت به اصفهان برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردستان، منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در جلسه مدیریت بحران اردستان، اظهار داشت: شرایط خاص خطرپذیری در استان اصفهان به گونه‌ای است که از ۵۳ مخاطره شناسایی شده در کشور، تعداد ۴۲ مخاطره در استان شناسایی شده که احتمال وقوع دارد و از این تعداد در شهرستان اردستان ۳۸ مورد سابقه وقوع دارد.

وی افزود: موارد مخاطره‌ آمیزی که در شهرستان اردستان شدت دارد و برای آن در طرح‌های مطالعاتی برنامه‌ریزی صورت گرفته شامل خشکسالی، سیل، فرونشست زمین، بیماری سالک، تصادفات جاده‌ای، گرد و غبار، بیابان‌زایی و مخاطرات جوی است که منطقه اردستان را تهدید می‌کند.

طرح جامع خطرپذیری استان اصفهان تدوین شده است

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: طرح جامع خطرپذیری استان اصفهان توسط دانشگاه صنعتی تدوین شده و در سال جاری با محوریت دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان در استان دو طرح به نام کاهش خطر و پاسخ به بحران در حال تدوین است و موضوعات مهم شهرستان‌ها نیز در این طرح مطرح می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: کار کردن در حوزه مدیریت بحران بسیار با اهمیت است چرا که حوادث غیر قابل پیش بینی بوده و زمان نمی‌شناسد بنابراین همواره آمادگی در ستاد مدیریت بحران باید وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: بنابر قانون ستاد مدیریت بحران، در زمان وقوع بحران تمام امکانات دستگاه‌های اجرایی، معادن و صنایع باید در اختیار این ستاد قرار بگیرد، استان اصفهان در بخش کمک‌رسانی معین ۹ استان مجاور بوده و این معین بودن به شهرستان‌های استان نیز ابلاغ شده است.

شیشه‌فروش اضافه کرد: تمام اموال منقول و غیرمنقول باید در برابر حوادث بیمه باشند و در کشور صندوق خسارات طبیعی ساختمان تشکیل شده همچنین شهرداری‌ها باید اماکن مسکونی را در برابر زلزله، حریق و سیل ایمن کنند و روستاها نیز باید در برابر حوادث بیمه شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: سال گذشته در بخش غرامت‌های کشاورزی از محل بیمه حدود ۱۸۰ میلیارد تومان کشور به استان تخصیص داد و براساس سهم هر شهرستان، غرامت بیمه از محل صندوق پرداخت شد.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۷۰ مورد حادثه گاز گرفتگی مونوکسید کربن در استان اصفهان اتفاق افتاده که این‌ها به دلیل عدم رعایت الزامات ایمنی است و مسائل ایمنی باید توسط دستگاه‌های مربوطه آموزش داده شود.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: در شهر اصفهان بیش از یک ماه شرایط سکون و پایداری مطلق هوا بدون هیچگونه جابجایی و وارونگی دما ایجاد شد که به دنبال غلظت آلاینده‌‌های جوی محدودیت‌هایی اعمال شد و تعداد ۲۷۰ کوره گچ و آجر در استان تعطیل شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: مطالبات همیشگی مردم اصفهان از وزارت نیرو، احیای رودخانه زاینده‌رود است و یک‌بار برای همیشه باید نوبت به اصفهان برسد چرا که در کشور برای شهرهای مختلف نظیر خوزستان، چهار محال بختیاری و غیره، کمبود آب پیگیری شد.

وی ادامه داد: در شش ماه اول سال جاری، ۵۳ روز را در استان اصفهان شرایط گرد و غبار داشتیم که بخشی از این گرد و غبارها، از مناطق اردستان، انارک و همچنین تالاب گاوخونی شکل گرفته است.

 باید حقابه‌های زیست محیطی و قانونی تالاب بین المللی گاوخونی و زاینده‌رود توسط وزارت نیرو تامین شود

شیشه‌فروش یادآور شد: باید حقابه‌های زیست محیطی و قانونی تالاب بین المللی گاوخونی و زاینده‌رود توسط وزارت نیرو تامین شود، طرح‌های تامین آب که معطل مانده باید شکل بگیرد همچنین فرونشست زمین نیز از اثرات کم‌آبی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بیان کرد: فرونشست زمین در اکثر مناطق استان قرار دارد و شهرستان اردستان نیز تحت تاثیر قرار گرفته همچنین از تعداد ۳۵ دشت، حدود ۲۹ دشت استان اصفهان در حال حاضر در حالت ممنوعه بحرانی قرار دارد.

وی تصریح کرد: یکی از شهرستان‌های سیل‌خیز در استان اصفهان، اردستان است که از نظر پهنه جغرافیایی و شیب موجود، حوزه‌‌های آب‌خیز فعالی دارد و در خصوص اعتبارات ملی باید به این منطقه توجه شود.

پایان پیام/۶۳۱۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1620705

مهمترین اخبار ایران و جهان: