نیوز سیتی!
09 بهمن 1402 - 09:29

پرداخت 5 میلیارد تومان خسارت به واحدهای مسکونی زلزله زده بشرویه و طبس

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی گفت: تا کنون بیش از ۵ میلیارد تومان برای واحدهای خسارت دیده از زلزله در شهرستان های بشرویه و طبس پرداخت شده است.

خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛  بعد از وقوع بلایای طبیعی، بسیاری از مردم همواره دغدغه خسارت های احتمالی به منازل مسکونی خود را دارند و هر بار که در گوشه ای از کشور، سیل یا زلزله ای رخ می دهد، خسارت هایی به واحدهای مسکونی وارد می شود و هزینه های بازسازی را بر دوش مردم سوار می کند و این هزینه ها به قدری سنگین است که به طور معمول افراد از عهده آن برنمی آیند. با تشکیل صندوق بیمه حوادث ساختمان، حالا بخشی از نگرانی های مردم برطرف شده است.

قانون تصویب صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان با هدف کاهش بار مالی خسارات ناشی از حوادث طبیعی آذر ماه سال ۱۳۹۹ تصویب و صندوق فعالیت جدی اجرایی خود را از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز کرد. 

مرتضی ذاکریان، نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان را یکی از ثمرات دولت سیزدهم دانست و  اظهارکرد: قانون تأسیس بیمه همگانی حوادث ساختمانی سال ۹۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و  صندوق فعالیت جدی اجرایی خود را از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز کرد. 

وی با بیان اینکه در چند ماده کارکردها، وظایف، اهداف و فلسفه وجودی صندوق مشخص شده است، تصریح کرد: سه دستورالعمل شامل نحوه مدیریت، نحوه پرداخت حق بیمه و نحوه پرداخت خسارت ابلاغ شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی یادآور شد: در ماده یک قانون این صندوق، حوادث هشت گانه طبیعی را شامل شده که شامل حوادث طبیعی از قبیل زلزله، سیل، طوفان، صاعقه، رانش زمین و سونامی بوده و پرداخت خسارت این حوادث برای کلیه ساختمان‌های مسکونی دارای انشعابات قانونی برق پوشش داده می‌شود. 

ذاکریان با اشاره به اینکه مبنای پرداخت خسارت اشتراک قانونی برق واحدهای مسکونی است، بیان داشت: در ماده چهار این قانون اشاره شده که درصدی از حق بیمه پایه از طریق درج در حوزه برق بوده که از مالکان واحدهای مسکونی دریافت و به خزانه داری کل واریز می‌شود و الباقی حق بیمه از سوی دولت هر ساله بر اساس ماده ۱۰ قانون تنظیم و به حساب صندوق پرداخت می‌شود. 

 به گفته وی سقف خسارت پرداختی از سوی صندوق به خسارت دیدگان درسال جاری  ۳۰ میلیون تومان است. 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی به فعالیت صندوق در استان اشاره کرد و افزود: با پیگیری های اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان  و همراهی و حسن توجه  رئیس هیئت عامل صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان  امسال جهشی چشمگیر در فعالیت این صندوق در استان را داشته ایم. 

وی با اشاره به وقوع زلزله آذر ماه سال گذشته در طبس و بشرویه عنوان کرد: در بررسی های به عمل آمده خسارت به ۶۳۸ واحد مسکونی در این شهرستان ها به صندوق اعلام شد. 

 به گفته وی مبلغ ۳۹۰ میلیون تومان مربوط به ۴۳ واحد مسکونی نیز به دلیل مشکلات شماره حساب بانکی و شبای صاحبان واحد ها برگشت خورده که پس از رفع مشکل به حساب افراد واریز خواهد شد. 

وی بیان داشت: تا کنون بیش از ۵ میلیارد تومان برای واحدهای خسارت دیده از زلزله در شهرستان های بشرویه و طبس پرداخت شده است.  

نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی عنوان کرد: خراسان‌جنوبی در رتبه ششم کشور در زمینه پرداخت غرامت به خسارت دیدگان است.

پایان پیام/۶۹۰۲۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1652793

مهمترین اخبار ایران و جهان: