نیوز سیتی!
09 بهمن 1402 - 10:50

احتمال افزایش فرونشست زمین در استان مرکزی به دلیل خشکسالی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از احتمال افزایش فرونشست زمین در برخی نقاط استان خبر داد.

رضا عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: به دنبال کاهش بارندگی‌، خشکسالی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر و افت سفره‌های زیرزمینی احتمال افزایش فرونشست زمین در برخی از مناطق استان وجود دارد.

وی تصریح کرد:  کویر میقان اراک، بخش‌هایی از دلیجان، کمیجان و میلاجرد از جمله نقاطی هستند که احتمال افزایش فرونشست زمین در آنها وجود دارد.

 معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی جلوگیری از کشت محصولات آب‌بر، آبیاری غرقابی محصولات کشاورزی، مسدود کردن چاه‌های زیرزمینی و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، مدیریت آب‌های زیرزمینی را از جلمه راهکارهای فرونشست زمین عنوان و اظهار کرد:  جلوگیری از افزایش اراضی بیابانی می‌تواند به کاهش فرونشست کمک کند، که در این راستا اداره منابع طبیعی اجرای طرح‌های آبخیزداری را با هدف افزایش سطح سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرونشست زمین در دست اقدام دارد.

 عظیمی با اشاره به اینکه پاییز امسال پاییز خشکی بود، گفت:  میزان افت آب سفره‌های زیرزمینی استان بسیار بالا و سطح سفره‌های زیرزمینی بسیار کاهش یافته است.

وی کاشت ۲۶۰ هزار اصله نهال و بذر در راستای طرح پوشش سبز و با هدف مقابله با خشکسالی را از جمله برنامه‌های مهم استان برشمرد و گفت:  این طرح در قالب کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال و در راستای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشور و با همکاری گروهای جهادی اجرا شده است.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1652905

مهمترین اخبار ایران و جهان: