نیوز سیتی!
04 بهمن 1402 - 17:19

جولان مافیای واردات در مقابل تولید داخل/ با ترخیص سالی ۳ میلیارد دلار موبایل چه قدر مالیات وصول شد؟

در حالی که تقریبا هر سال نزدیک به ۳ میلیارد دلار برای واردات تلفن همراه تخصیص داده شده چشم انداز کاهش واردات و ارتقا تولید در این حوزه از سوی متولیان دولتی شفاف نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حالی که خبرهای غیررسمی حاکی از تخصیص رقم بسیار بالا به  حوزه واردات آیفون 13 و پایین تر است  برنامه های حمایتی از تولید تلفن همراه در داخل کشور وضعیت مشخص ومطلوبی ندارد. تخصیص صدها میلیون دلار ارز حاصل از صادرات برای واردات این مدل از تلفن همراه در حالی با قوت ادامه یافته که چندی قبل ماجرای ری‌پک و رفرش بودن آیفونهای وارداتی  در مکاتبه رسمی سازمان توسعه تجارت مطرح شده بود اما با وجود این، وزارت‌خانه مذکور در آشفته‌بازار تخصیص ارز صادراتی به این موضوع نیز واکنشی نشان نداد.

جولان مافیای واردات در مقابل تولید داخل

با وجود تخصیص میلیارد ها دلار ارز حاصل از صادرات برای واردات  انواع موبایل در سه سال اخیر در سایه عدم حمایت کافی، به نظر میرسد برنامه تولید تلفن همراه در داخل کشور نیز وضعیت مطلوبی ندارد.

بر این اساس، در حالی که تقریبا هر سال نزدیک به 3 میلیارد دلار برای واردات تلفن همراه تخصیص داده شده چشم انداز کاهش واردات و ارتقا تولید در این حوزه از سوی متولیان دولتی شفاف نشده است.

از سوی دیگر سوال جدی که در این حوزه مطرح شده این است که نقش مافیای واردات در این حوزه چیست؟ آیا فشارهای پشت پرده برای وضعیت نامطلوب فعلی در حوزه تخصیص ارز بدون برنامه در جریان است؟

به گزارش تسنیم، این موارد در حالی است که  با وجود برنامه‌های توسعه‌محور وزارت صمت که می‌تواند اجماع عمومی در دولت را نیز به‌همراه داشته باشد تأکید بی‌ملاحظه بر تخصیص ارز برای واردات کالاهایی مثل آیفون‌های پایین‌رده محل اشکال و سؤال جدی است.

در واقع هرچند این وزارت‌خانه نقش هماهنگ‌کننده بالادستی در حوزه تولید و تجارت را به‌عهده داشته است و همه‌ساله مدیریت منابع ارزی 35 میلیارد دلاری با بدنه مدیریتی این مجموعه است اما به‌نظر می‌رسد در خصوص کنترل‌های بدیهی در حوزه تخصیص ارز همچنان چالشهای جدی در آن وجود دارد. با وجود حساسیت افکار عمومی پیگیری انجام‌شده برای شفاف شدن ماجرای تداوم بی‌ضابطه تخصیص ارز برای واردات آیفون مدل 13 و پایین‌تر که هم‌اکنون از خط تولید خارج شده‌اند (ری‌پک و رفرش) اتفاق خاصی در این مجموعه مبنی بر تغییر سیاستها رخ نداده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1648649

مهمترین اخبار ایران و جهان: