نیوز سیتی!
29 بهمن 1402 - 20:27

۵۶ قلم داروی طب سنتی تحت پوشش بیمه است

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: ۵۶ قلم داروی طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نفیسه حسینی یکتا در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: طب ایرانی به عنوان یک گنجینه منحصر به فرد ملی ریشه در آداب و رسوم ایرانیان دارد و باید همراستا با دنیا و سیاست‌های سازمان بهداشت جهانی از این ظرفیت به بهترین شکل بهره ببریم.

وی افزود: سیاست‌های ابلاغی سازمان بهداشت جهانی، اسناد ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند 12 سیاست‌های کلی سلامت، اسناد بالادستی این حوزه هستند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان این که سیاستگذاری در عرصه طب ایرانی و مکمل به صورت تلفیق یافته در نظام سلامت در حال برنامه ریزی است، اظهار کرد: خدمات طب ایرانی از خانه‌های بهداشت تا خدمات سرپایی و بستری را در برمی‌گیرد و پیشگیری و اصلاح سبک زندگی، اولین قدم ادغام این برنامه‌ها در شبکه است.

حسینی یکتا اضافه کرد: بحث آموزش اصلاح سبک زندگی بر اساس طب سنتی در 100 درصد دانشگاه های علوم پزشکی کشور و 40 درصد شبکه بهداشتی کشور جریان دارد و در 60 درصد دیگر شبکه نیز در دست اقدام است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به این که بیماری‌های غیرواگیر همچون فشار خون، دیابت و چربی خون نظام‌های سلامت دنیا را متاثر کرده است و اصلاح سبک زندگی در مهار آن‌ها تاثیر دارد، گفت: طب سنتی در سطح دو ارائه خدمات در سلامتکده‌های دولتی دارد و در سطح 3 خدمات بستری نیز آیین نامه ها در دست تدوین است.

حسینی یکتا افزود: طرح ملی نهضت سواد سلامت بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزان و والدین به صورت آزمایشی آغاز شده و تا پایان 1403 در کشور اجرایی می‌شود.

وی با بیان این که سه خدمت طب ایرانی از جمله ویزیت تخصصی، تحت پوشش بیمه است و سه خدمت هم در شورای عالی بیمه برای تصویب مطرح است، ابراز داشت: در 21 دانشگاه علوم پزشکی کشور نیروی انسانی در طب سنتی تربیت می‌شود.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: بر اساس آیین نامه، فقط پزشک دارای مدرک تخصصی طب سنتی و ایرانی و پزشک دوره دیده در محدوده فعالیت آیین نامه‌ها می‌توانند خدمت طب سنتی و ایرانی ارائه بدهند و مهم است که خدمات به صورت ادغام یافته ارائه شود و افراد فاقد این مدارک مجاز به ارائه خدمت نیستند.

حسینی یکتا افزود: به کرات به عموم مردم در این خصوص اطلاع رسانی شده که از مراجعه به افرادی که مدرک مرتبط ندارد مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: فهرست مراکز معتبر و پزشکان در سایت دفتر طب ایرانی و سایت سازمان نظام پزشکی موجود است.

وی تصریح کرد: خدمت دهندگان طب سنتی از طریق یک سامانه می‌توانند ارزشیابی شوند که تعداد زیادی ثبت نام کرده‌اند و در صورتی که تجاربی دارند بر اساس ضوابط در مراکز مورد تایید زیر نظر پزشک می‌توانند فعالیت کنند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در پایان گفت: 12 مراکز تحقیقات طب سنتی و گیاهان دارویی در کشور داریم و در سه سال متوالی، رتبه چهارم تولید علم در طب مکمل و جایگزین در دنیا بعد از هند، چین و آمریکا به ایران اختصاص یافته است‌.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1672793