نیوز سیتی!
01 اسفند 1402 - 12:21

اردوغان: از باکو می‌خواهم که در آینده از هرگونه تنش در مرز ارمنستان خودداری کند

رئیس‌جمهور ترکیه به رئیس‌جمهور آذربایجان گفت که از باکو می‌خواهد در آینده از هرگونه تنش در مرز با ارمنستان خودداری کند و با امضای توافقنامه صلح دائمی با ارمنستان منبع امید جدیدی برای صلح، آرامش و ثبات در منطقه باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان که در 19 فوریه به آنکارا سفر کرده بود، گفت که از باکو می‌خواهد در آینده از هرگونه تنش در مرز با ارمنستان خودداری کند.

اردوغان به علی‌اف گفت که آنکارا از صلح پایدار بین باکو و ایروان حمایت می‌کند.

علی‌اف بلافاصله پس از دیدار با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان به میزبانی اولاف شولتز صدراعظم آلمان وارد ترکیه مهم‌ترین حامی نظامی و دیپلماتیک جمهوری آذربایجان شد.

پیش از آن هفته گذشته در تیراندازی در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان یک سرباز آذربایجانی مجروح و در حمله تلافی‌جویانه 4 نظامی ارمنی کشته شدند.

دفتر صدر اعظم آلمان اعلام کرد که علی‌اف و پاشینیان توافق کردند که در مذاکرات مونیخ برای صلح تلاش کنند و از توسل به زور صرف‌نظر کنند.

اردوغان همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در آنکارا گفت: نمی‌خواهم تنش هفته گذشته تکرار شود. شکی نیست که امضای توافقنامه صلح دائمی بین آذربایجان و ارمنستان می‌تواند منبع امید جدیدی برای صلح، آرامش و ثبات باشد.

پاشینیان پس از تیراندازی هفته گذشته در مرز گفت که جمهوری آذربایجان در حال آماده شدن برای یک جنگ تمام‌عیار با ارمنستان است.

خبرگزاری فرانسه (AFP) می‌نویسد که به نظر می‌رسد جمهوری آذربایجان با در اختیار گرفتن کنترل قره‌باغ جسارت بیشتری پیدا کرده است.

این آژانس تأکید می‌کند که روابط ارمنستان با روسیه، نزدیک‌ترین متحد منطقه‌ای آن، اخیراً بدتر شده است.

اردوغان در این نشست خبری گفت: با پایان اشغال ارامنه در قره‌باغ، پنجره تاریخی فرصت برای صلح دائمی در منطقه ما گشوده شده است. مهم این است که این پنجره فرصت را نبندیم.

رئیس جمهور ترکیه همچنین درباره جلوگیری از حضور جمهوری آذربایجان در اجلاس مجمع پارلمانی شورای اروپا اظهار داشت: تا زمانی که این تصمیم لغو شود، حمایت ما از آذربایجان ادامه خواهد یافت.

الهام علی‌اف گفت: جمهوری آذربایجان هرگز «حمایت برادرانه» ترکیه در قالب دیپلماسی و نظامی را فراموش نخواهد کرد. اتحاد ترکیه و آذربایجان نه تنها برای قفقاز بلکه برای کل منطقه اوراسیا عامل مهمی است.

رئیس جمهور آذربایجان همچنین تاکید کرد: اتحاد جهان تُرک و همزیستی مردمان دارای فرهنگ‌های مشترک قدرت هر یک از اعضای سازمان کشورهای تُرک را تقویت خواهد کرد.

آنکارا: هر دو گزینه جاده ارتباطی آذربایجان و نخجوان در حال بررسی است

آنکارا اعلام کرد که در حال حاضر هر دو گزینه جاده ارتباطی بین بخش شرقی جمهوری آذربایجان و نخجوان در حال بررسی است.

عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل‌ونقل ترکیه گفت: گفتگوها در مورد مسیر اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان ادامه دارد.

وزیر ترکیه به روزنامه حریت گفت: در حال حاضر دو مسیر از جمله مسیر عبور از ایران روی میز مذاکره است. اگر از طرف ارمنستان مشکلاتی وجود داشته باشد، آذربایجان نیز برای عبور کریدور از این کشور با ایران در تماس است. در اینجا دو گزینه وجود دارد. هر دو مورد بحث است.

لازم به ذکر است که باکو با وجود پست‌های بازرسی گمرکی در «کریدور زنگزور» بین جمهوری آذربایجان و نخجوان که از خاک ارمنستان می‌گذرد، مخالف است.

مسکو خواهان کنترل کریدور زنگزور است

مقامات جمهوری آذربایجان اصرار دارند که هیچ بازرسی گمرکی بین دو سرزمین آذربایجان وجود ندارد.

ایروان می‌گوید تمام ارتباطات حمل‌ونقلی که از خاک ارمنستان می‌گذرد باید تحت کنترل این کشور باشد.

ارمنستان خواسته جمهوری آذربایجان و حتی عبارت «کریدور زنگزور» را یک ادعای ارضی علیه خود می‌داند.

مهم‌تر از همه، مسکو می‌خواهد این کریدور تحت کنترل خدمات مرزی روسیه باشد.

روسیه مدعی است که این موضوع در بیانیه سه‌جانبه 9 نوامبر 2020 نوشته شده است و ایروان نیز این بیانیه را امضا کرده است.

گفتنی است، در اوایل دهه 1990، مناقشه قره‌باغ باعث درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد. منطقه قره‌باغ آذربایجان و 7 ناحیه اطراف آن اشغال شد.

در نتیجه جنگ 44 روزه در سال 2020، باکو کنترل آن 7 ناحیه و بخشی از قره‌باغ را به دست گرفت و یک نیروی حافظ صلح روسیه در منطقه مستقر شده است.

باکو در روزهای 19 تا 20 سپتامبر سال 2023 عملیات «ضد تروریستی محلی» را در قره‌باغ اعلام کرد. ایروان این اقدام را «پاکسازی قومی» و «تجاوز» ارزیابی کرد.

در 20 سپتامبر 2023، جدایی‌طلبان قره‌باغ گفتند که با شرایط باکو موافقت کرده‌اند. بعدها مهاجرت جمعیت ارمنی از قره‌باغ به ارمنستان آغاز شد.

در 28 سپتامبر 2023، جمهوری خودخوانده قره‌باغ اعلام کرد که فعالیت خود را متوقف می‌کند. بسیاری از رهبران این جمهوری جدایی‌طلب بازداشت و به باکو آورده شدند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1673593

مهمترین اخبار ایران و جهان: