نیوز سیتی!
26 دی 1402 - 12:32

گام دیگر دولت تاجیکستان برای لغو روادید با ایران

دولت تاجیکستان با صدور حکمی گامی دیگر را در راستای لغو روادید با جمهوری اسلامی ایران برداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، دولت تاجیکستان با صدور حکمی گامی دیگر را در راستای لغو روادید با جمهوری اسلامی ایران برداشت.

سند امضا شده در تاریخ 3 ژانویه سال جدید میلادی در پورتال اطلاعات حقوقی وزارت دادگستری جمهوری تاجیکستان قرار گرفته است.

در این سند، وزارت امور خارجه تاجیکستان موظف شده به همراه سایر وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه این کشور اقدامات لازم را برای اجرای این یادداشت تفاهم انجام دهد.

نهاد دیپلماتیک تاجیکستان همچنین موظف شده به ترتیب مقرر، طرف ایرانی را در مورد اجرای رویه‌های لازم داخلی برای اجرای این یادداشت تفاهم مطلع کند.

لازم به ذکر است که این یادداشت تفاهم 8 نوامبر سال گذشته در سفر رسمی «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهور اسلامی ایران به پایتخت تاجیکستان به امضا رسید.

در این سند آمده است بازدید متقابل شهروندان ایران و تاجیکستان از کشورهای یکدیگر با مقاصد تجاری، گردشگری، حمل کالا و مسافر توسط رانندگان همه اشکال وسایل نقلیه به مدت 30 روز بدون دریافت روادید مجاز است. تنها ضروری است تا تاریخ انقضای گذرنامه حداقل 6 ماه زمان داشته باشد.

سفرهای متقابل شهروندان یک کشور به کشور دیگر برای مقاصد کاری فقط بر اساس روادید ‌می‌تواند انجام شود، همانطور که اکنون انجام می‌شود.

در این یادداشت همچنین آمده که طرفین می‌توانند بدون توضیح، از ورود بدون روادید «افراد نامطلوب» جلوگیری یا اقامت چنین افرادی در قلمرو خود را قطع کنند.

علاوه بر این، طرفین می‌توانند مفاد این تفاهم نامه را «به منظور تامین نظم عمومی، امنیت ملی و سلامت عمومی» به طور کامل یا جزئی تعلیق کنند.

لازم به یادآوری است وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در 14 دسامبر سال گذشته میلادی اعلام کرد که دولت ایران در چارچوب «تصمیم جسورانه» به طور یکجانبه روادید با 33 کشور از جمله تاجیکستان را لغو کرد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1639549

مهمترین اخبار ایران و جهان: