نیوز سیتی!
23 اسفند 1402 - 11:32

ازبکستان و تلاش برای تقویت روابط با حکومت طالبان

وزیر خارجه ازبکستان که در راس هیئتی به کابل سفر کرده است با مقامات ارشد حکومت طالبان درباره گسترش روابط در بخش‌های مختلف دو کشور تاکید کرد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «بختیار سعیدوف» وزیر خارجه ازبکستان با «محمد حسن آخوند» نخست وزیر و «عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست وزیری و برخی مقامات دیگر هیئت حاکمه افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

سعیدوف در این دیدار اظهارداشت «رئیس جمهور ازبکستان همواره بر روابط خوب و برادری میان ازبکستان و افغانستان تاکید دارد و معتقد است که نباید افغانستان تنها گذاشته شود».

وی افزود ازبکستان می‌خواهد برای ایجاد کارخانه تولید سیمان، استخراج زغال سنگ و پروژه تولید 200 مگاواتی برق از زغال سنگ، سرمایه‌گذاری کند.

این در حالی است که یک هیئت فنی ازبکستان نیز به زودی قرار است برای بررسی پرژوه راه‌آهن «افغان-ترانس» به افغانستان سفر کند.

«عصمت الله ایرگاشوف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان پیش از این با تاکید بر تعامل با هیئت حاکمه افغانستان تصریح کرده بود طالبان واقعیتی است که باید پذیرفته شود.

«عبدالسلام حنفی» معاون اداری نخست وزیر حکومت طالبان نیز در دیدار جداگانه‌ای با وزیر خارجه ازبکستان اظهار داشت: «ما برای اجرای پروژه‌های ترانزیتی به ویژه کاسا هزار، تاپی و پروژه راه آهن افغان-ترانس که آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی از طریق افغانستان وصل می‌کند، در تلاش هستیم».

اواسط بهمن ماه، «مغفورالله شهاب» فرزند «شهاب‌الدین دلاور» وزیر معادن حکومت طالبان مسئولیت سفارت افغانستان در ازبکستان را به‌عهده گرفت.

‏انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1686149

مهمترین اخبار ایران و جهان: