نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 10:33

مرمت حفاظتی ۳۷ بنای تاریخی در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

شهرکرد_مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: مرمت حفاظتی ۳۷ بنای تاریخی در مناطق مختلف استان آغاز شد.

به‌گزارش خبرنگار مهر، علیرضا جیلان صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر تأکید کرد: برای مرمت حفاظتی این تعداد از بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار ملی، استانی و مصوب سفر رئیس‌جمهور به استان در سال ۱۴۰۱ اختصاص پیدا کرد.

وی با اشاره به رشد بیش از یک‌هزار درصدی اعتبارات مرمت حفاظتی بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته افزود: برای افزایش اعتبارات این حوزه کمک‌های وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأثیرگذار بوده است.

جیلان به تهیه و تصویب طرح‌ها و گزارشات تفصیلی مرتبط با مرمت حفاظتی بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری در شورای فنی استان اشاره و تصریح کرد: این طرح‌ها پس از تصویب در شورای فنی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برای اداره‌کل حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شد.

وی یادآور شد: طرح حفاظت اضطراری پُل تاریخی زمانخان سامان از سوی متخصصان، استادان و صاحب‌نظران حوزه مرمت بناهای تاریخی نیز تهیه شده که به تأیید اداره‌کل حفظ و احیا وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رسیده است و در حال انتخاب پیمانکار ذی‌صلاح برای اجرای آن هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: همچنین شرح خدمات مطالعات آسیب‌شناسی و مرمت پُل تاریخی زمانخان سامان با هماهنگی اداره‌کل حفظ و احیا تهیه شده است و در حال انتخاب مشاور ذی‌صلاح هستیم.

وی گفت: بازدید میدانی از سوی گروه متخصصان مهندسان مشاور برای بیشتر بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری انجام و براساس اولویت‌های اضطراری و اعتبارات تخصیص داده شده طرح و گزارش‌های تفصیلی مرمت و حفاظت برخی از بناها شامل قلعه فرادنبه، قلعه فرخ‌شهر، باروی چالشتر، تعدادی مساجد ثبتی و حمام‌ها، بافت روستای بدون کوچه یاسه‌چای، روستای پلکانی سرآقاسید و تعدادی دیگر از بناهای تاریخی دیگر استان تهیه شده است.

جیلان تأکید کرد: نتیجه این بازدید به تصویب شورای فنی چهارمحال و بختیاری با عضویت تعدادی از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی رسیده و در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

وی افزود: در سال‌های گذشته به‌علت کمبود اعتبار مرمت حفاظتی برای بیشتر بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری انجام نشده بود و فقط مرمتی جزئی برخی از بناها انجام شده است. جیلان تصریح کرد: مرمت حفاظتی ۳۷ بنای تاریخی چهارمحال و بختیاری در این مرحله تا ابتدای پاییز سال‌جاری انجام می‌شود و ردیف اعتباری برخی از این بناهای تاریخی ادامه‌دار و از بودجه سال ۱۴۰۲ هم برخوردار است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1472605

مهمترین اخبار ایران و جهان: