نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 13:53

حل مشکلات صنعت با اجرای بیش از ۱۰ هزار طرح توسط دانشگاه‌های کشور

معاون پژوهشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: سال گذشته دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور ۱۰ هزار و ۸۳۵ طرح ارتباط با جامعه و صنعت را با ۴ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان هزینه به‌منظور رفع مشکلات جامعه و صنعت پیاده‌سازی کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، پیمان صالحی، امروز در بازدید سرزده از پروژه‌های دانشگاه صنعتی قوچان در جمع هیئت‌رئیسه و اساتید این دانشگاه اظهار کرد: نظام مسائل یکی از بزرگ‌ترین موضوعات در سطح کشور به شمار می‌آید که در حوزه پژوهشی وزارت علوم به چگونگی بررسی مسائل و مشکلات موجود در صنعت و تعریف پروژه برای رفع آن‌ها می‌پردازد.

وی بابیان اینکه یکی از محوری‌ترین نگاه‌های مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه و حوزه علم و فناوری توجه به حفظ آهنگ رشد علمی کشور است، تأکید کرد: رابطه مستقیمی میان تولیدات علمی و اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد به‌طوری‌که در بسیاری از کشور همچون چین این موضوع نهادینه‌شده و جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال رقم خوردن این اتفاق است.

معاون وزیر علوم دانشگاه صنعتی قوچان را یک دانشگاه کم‌نظیر در مقایسه با سرانه فعالیت در سطح کشور دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور ۱۰ هزار و ۸۳۵ طرح ارتباط با جامعه و صنعت را با ۴ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان هزینه به‌منظور رفع مشکلات جامعه، صنعت و واحدهای تولیدی پیاده‌سازی کردند.

صالحی با یادآوری این مطلب که خراسان رضوی به دلیل وجود صنایع نرم و سخت بسیاری می‌تواند در این حوزه و پیاده‌سازی قانون جهش دانش‌بنیان نقش به سزایی ایفا کند، گفت: دانشگاه قوچان و دیگر دانشگاه‌های این استان می‌توانند با این قانون چند برابر بودجه عمومی خود درآمد داشته باشند و در مقابل شرکت‌های تولیدی نیز از مشوق‌های مالیاتی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه صنایع خراسان رضوی باید با همکاری استانداری و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تعامل سازنده‌ای را با دانشگاه‌ها به وجود آوردند، تصریح کرد: البته صنایع استان تاکنون به هر دلیلی یا از این قانون اطلاع نداشته یا رغبتی ندارند درصورتی‌که عقد اخوت میان صنایع و دانشگاه‌ها به ارتقاء ظرفیت‌ها کمک می‌کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تفاهم‌نامه انجام‌شده با وزیر کشور و استانداران مبنی بر نهادینه شدن مأموریت گرایی در دانشگاه‌ها، بیان کرد: کارگروهی در سطح استانداری‌ها با ریاست استاندار تشکیل می‌شود که استاندار می‌تواند دیگر سازمان‌های زیرمجموعه دولت را برای نقش‌آفرینی در این مأموریت ویژه پای‌کار بیاورد اما این مسئله در خراسان رضوی کمتر دیده‌شده است.

ضرورت ایجاد پردیس دانشگاهی در قوچان

فرماندار قوچان نیز در این جلسه با اشاره به لزوم ایجاد پردیس دانشگاهی در این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی گفت: نزدیکی به مرز ترکمنستان یک پتانسیل بالقوه برای قوچان به شمار می‌آید و می‌توان از این طریق دانشجوی میان سطحی از کشورهای آسیای میانه جذب کرد و افزایش ارتقاء سطح علمی دانشگاه‌های منطقه را به وجود آورد.

عباسعلی صفایی بابیان اینکه وجود خوابگاه متأهلین در این شهرستان ضروری بوده و می‌توان از امتیازات آن برای نگاه ویژه‌تری به حوزه پژوهش استفاده کرد، افزود: رفاهیات یکی از دغدغه‌های این دانشگاه است به‌طوری‌که در حال حاضر دانشجویان آن از خوابگاه دانشگاه آزاد برای اسکان استفاده می‌کنند.

عقد قرارداد ۴ میلیارد تومانی دانشگاه صنعتی قوچان با صنایع

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان نیز در این جلسات با اشاره به تحصیل ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو زیر نظر ۷۵ عضو هیئت‌علمی در این دانشگاه گفت: وجه تمایز این دانشگاه با دیگر دانشگاه‌های هم‌تراز خود در بعد پژوهشی است به‌طوری‌که در یک سال و نیم اخیر H-index آن با ۲۰ پله رشد به رتبه ۷۱ رسیده است.

مجید مهدویان بابیان اینکه این دانشگاه در سال ۲۰۲۲ در تعداد مقالات رتبه سوم استان را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: دانشگاه صنعتی قوچان توانسته است قریب به ۴ میلیارد تومان طرح را با صنایع و مراکز پژوهشی به‌صورت قرارداد برون دانشگاهی پیاده کند.

پایان پیام/ ۷۰۰۴۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1477149

مهمترین اخبار ایران و جهان: