نیوز سیتی!
16 شهریور 1402 - 17:35

«تیمور گورگین» شاعر و روزنامه نگار گیلانی درگذشت

رشت- «تیمور گورگین» شاعر و روزنامه نگار گیلانی در سن ۹۰ سالگی و بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، استاد تیمور گورگین روزنامه‌نگار، پژوهشگر، طنزپرداز ترانه سرای گیلک و شاعر معاصر دیشب در منزل شخصی اش در خمام، بر اثر کهولت سن و در ۹۰ سالگی درگذشت.

تیمور گرگین چولابی دوم مرداد سال ۱۳۱۳ در روستای چولاب از توابع کوچصفهان متولد شد و از سال ۱۳۲۸ به شعر و نویسندگی روی آورد و از سال ۱۳۳۴ برای رادیو ایران ترانه ساخت.

اشعار گیلکی او در سال ۴۱ و ۴۲ در مجله پیام نوین به چاپ رسید و او با اسامی مستعاری، چون مورچه رشتی، مولانا رشتی و بی‌مخ میرزا، به مطالب طنز و شوخی شعر می‌سرود.

تیمور گورگین از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۷۱ به عنوان نیروی رسمی در مؤسسه و روزنامه اطلاعات و از سال ۱۳۷۱ هم به مدت ۶ سال با روزنامه همشهری همکاری کرد.

وی گواهینامه درجه یک هنری (معادل دکتری) در رشته شعر را سال ۱۳۹۹ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

«ستاره‌های کور»، مجموعه شعر «تیره روز»، «شعر و نوول»، «طاغوت در تابوت» مجموعه شعر «۴ دیوان دختر رشتی (دوبیتی گیلکی)»، «درخشان‌ترین شاهکارهای شعرا»، «گلبانگ گیلان»، «امروز چه کسی می‌تواند شاعر باشد؟»، «سروده‌های کودکان» و «چگونه بنویسیم تا ایراد نگیرند؟» از کتاب‌های تیمور گورگین است.

«پاچ لیلی»، «بنفشه گل»، «ایشاره»، «ستاره من»، «کشتی عاشق»، «آب طلا»، «دختر بهار»، «خانم گوله»، «تی عاشقم»، «افسوس»، «فریاد ماهیگیر»، «سفر»، «عروس زیباکنار» و «مهتاب شب» از سروده‌های اوست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1489093

مهمترین اخبار ایران و جهان: