نیوز سیتی!
14 شهریور 1402 - 10:15

اعضای هیأت نظارت بر انتخابات مجلس در همدان معرفی شدند

همدان-رئیس دفتر هیأت نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان گفت: اعضای هیأت نظارت بر انتخابات مجلس در همدان معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام جلال مرادی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس قانون انتخابات و اصل ۹۹ قانون اساسی، نظارت بر انتخابات مجلس بر عهده شورای نگهبان است.

وی افزود: پیش‌تر دادستان نمی‌توانست در هیأت نظارت عضو شود اما بر اساس قانون جدید رئیس دادگستری می‌تواند در هر حوزه انتخابیه از حقوقدان‌ها برای این کار معرفی کند.

رئیس دفتر هیأت نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان با بیان اینکه برگزاری انتخابات و تأیید صحت انتخابات را هیئت نظارت استانی انجام می‌دهند، گفت: اعضای هیأت نظارت، از نخبگان اجتماعی، فرهنگی و شخصیت‌های شناخته شده انقلابی و دینی جامعه انتخاب می‌شوند.

حجت الاسلام مرادی خاطرنشان کرد: سه عضو هیأت نظارت در هر شهرستان مهر ماه امسال معرفی می‌شوند همچنین در هر بخش نماینده هیأت نظارت شهرستان‌ها را داریم.

وی با بیان اینکه کار رسمی هیئت نظارت از امروز شروع می‌شود، بیان کرد: تمهید مقدمات برگزاری انتخابات از جمله بحث انتخاب هیأت‌های شهرستان‌های استان در اولویت این مجموعه است.

رئیس دفتر هیأت نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان عنوان کرد: از زمان پیش ثبت نام تا ثبت نام هیچ‌گونه بررسی صلاحیت صورت نمی‌گیرد.

حجت الاسلام مرادی با بیان اینکه ثبت نام در ۲۷ مهر انجام می‌شود، گفت: تا آن زمان هیأت‌های اجرایی باید تشکیل شوند که فرماندار، نماینده حقوقی دادگستری و نماینده ثبت احوال باید ۳۰ نفر را به عنوان معتمد به هیئت نظارت شهرستان معرفی کنند.

وی افزود: از نگاه قانون افراد پیش ثبت نام کرده متقاضی داوطلبی هستند و داوطلب نیستند و بعد از انجام استعلام‌ها در ۲۷ مهر می‌توانند ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه بعد از بررسی افراد ثبت نام شده توسط هیأت‌های اجرایی به شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت ارسال می‌شود، گفت: تا ۲۷ مهرماه هیچ گونه بررسی صلاحیتی نداریم و اسامی برای ما ارسال نشده بلکه اسامی در وزارت کشور است.

گفتنی است؛ حجت الاسلام جلال مرادی، هادی ثابتی، سعید گلستانی از بازنشستگان مجموعه قضائی، سید حمید حسینی از اساتید دانشگاه و حسن خانجانی دادستان همدان به عنوان اعضای هیأت نظارت بر انتخابات مجلس در همدان معرفی شدند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1485805

مهمترین اخبار ایران و جهان: