نیوز سیتی!
08 مهر 1402 - 10:45

دعوت ترکمنستان از کشورهای ترک‌ برای حمایت از تأسی شورای امنیت آسیای مرکزی

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک موسسه روابط بین‌الملل وزارت خارجه ترکمنستان در نشستی با نمایندگان کشورهای عضو و ناظران سازمان کشورهای ترک خواستار حمایت از ایجاد شورای امنیت آسیای مرکزی وابسته به سازمان ملل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «شیری شیری‌اف» مدیر مرکز مطالعات استراتژیک مؤسسه روابط بین‌الملل وزارت خارجه ترکمنستان در نشستی با نمایندگان کشورهای عضو و ناظران سازمان کشورهای ترک خواستار حمایت از ایجاد شورای امنیتی در آسیای مرکزی وابسته به سازمان ملل متحد، شد.

وی طی این نشست توجه شرکت‌کنندگان را به افزایش تلاش‌ها برای تثبیت وضعیت در افغانستان و ایجاد شرایط برای دستیابی به وفاق ملی از طریق ارائه کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه، جلب کرد.

شیری‌اف در ادامه ضمن تاکید ویژه بر چشم‌انداز استفاده از مزیت‌های رقابتی سازمان کشورهای ترک در شکل‌گیری کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی جدید و مسیرهای انرژی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر یک از کشورهای عضو این سازمان توانایی تبدیل شدن به یک مرکز لجستیکی بزرگ را دارند و این امر امکان ایجاد شبکه‌ای برای حمل‌و‌نقل بار بین اروپا و آسیا را فراهم می‌کند.

بنابر تاکید وی، تجربه ارتباط کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک می‌تواند به سازوکاری موثر برای ایجاد بسترهای منطقه‌ای و جهانی برای تحریک رشد متقابل رفاه، تقویت صلح و ثبات تبدیل شود.

شایان ذکر است که «سردار بردی‌محمداف»، رئیس جمهور ترکمنستان ضمن سخنرانی در هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد ایجاد یک قالب برای تبادل نظر در مورد مسائل امنیتی در آسیای مرکزی تحت نظارت سازمان ملل را مطرح کرد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1519849

مهمترین اخبار ایران و جهان: