نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 18:12

قرارگاه عاشقی در اربعین/۱۳۱ موکب از اصفهان خدمت‌گذار زائران شدند

اصفهان–دل در دل زمانه نیست تا ظهور اربعین ۱۴۴۵ واندکی مانده است تا رسیدن به قرارگاه نهایی عشاق حسینی؛ ۱۳۱موکب از اصفهان در این مسیر سرسپردگی به آزادگی به زائران سیدالشهدا خدمت‌رسانی می‌کنند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: هنوز بانگ «جرس» از دل تاریخ به گوش می‌رسد که کجایید «ای آزادگان عالم! تا به یاری حسین بن علی (ع) بشتابید و به کاروانیانی که قصد سفر به سوی نور و حقیقت دارند، بپیوندید، این کاروان رو به سوی کربلای سیدالشهدا دارد؛ کاروان اربعین از سال ۶۱ هجری قمری که خاندان مظلوم‌ترین حقیقت تاریخ، برای چهلمین روز غروب خورشید سرخ عاشورا، بازگشت به سوی نینوا را در پیش گرفت، گویی هنوز در راه است و هر ساله خیل عظیمی از مشتاقان راه آزادگی و بندگی الله، به آن می‌پیوندند.

فرقی ندارد از کجای عالم، از شیعه تا اهل سنت تا مسیحی و زرتشتی و بودایی و لائیک؛ این عشق سِرّی ناتمام دارد به وسعت تمام تاریخ، درست از دمی که آدمی آفریده شد تا لحظه ظهور که منجی عالی بشریت تمام عاشقان عالم را با نام جدش امام حسین (ع) به سوی خود دعوت می‌کند، نامی که همه عالم آن را می‌شناسد و در دنیا فراگیر شده است.

این روزهای مردم سرتاسر دنیا و ایران اسلامی جنب و جوشی مضاعف دارند تا شاید خود را به این کاروان برسانند؛ برخی نایب‌الزیاره و یا خادم الزوار در کربلا هستند با حضور در راهپیمایی عظیم اربعین و برخی با خدمت به زائران اربعین از راه دور دل‌ها را روانه کوی دوست کرده‌اند.

بهانه عاشقی از موکب «سفراء الحسین» تا ۱۳۱ موکب خدماتی رفاهی

استان اصفهان نیز این روزها از شور حسینی آکنده است، همگام با خیل عاشقان حسینی این روزها علاوه بر زائران پیاده، کاروان‌های مختلف خدمت نیز از اصفهان برای خدمت‌گذاری به زوار اربعین راهی این سفر معنوی خاص شده‌اند، از خدمت‌گذاران فرهنگی که با تشکیل موکب «سفراء الحسین» راهی زیارت شده‌اند تا موکب‌هایی که اسکان و رفاه زائران را بهانه عاشقی کرده‌اند.

۱۵۰ مبلغ اصفهانی تا کنون برای حضور در کربلا اعلام آمادگی کرده‌اند تا در قالب موکب «سفراء الحسین» به خدمت‌گذاری فرهنگی به زائران بپردازند؛ پاسخگویی به سوالات مخاطبان در زمینه‌های مختلف دینی، فرهنگی، اعتقادی، شبهات و ارائه دیگر خدمات فرهنگی در قالب سخنرانی، تولیدات هنری و برگزاری پویش‌های فرهنگی از جمله خدماتی است که این موکب به زوار در قالب حضور مبلغان در تمامی مواکب ارائه می‌کند.

اسکان و ایجاد رفاه حال زائران با توجه به گرمای شدید هوای امسال در عراق، پذیرایی و فراهم‌سازی شرایط رفاهی از جمله مهم‌ترین مسائلی است که مورد توجه موکب‌ها گرفته است، امسال بیش از ۱۳۰ موکب از اصفهان راهی عراق شده‌اند.

در این میان کاشان از جمله شهرستان‌هایی است که همچون سال‌های گذشته مواکب مختلفی را در کربلا برقرار کرده است که از آن جمله موکب‌های ولی بن موسی کاظم (ع) در منطقه راوند کاشان، هیئت کودکان و نوجوانان کریم اهل بیت (ع) کاشان است که خدمات اسکان و پذیرایی از زائران حسینی را برعهده دارند، به طور کلی ۳۷ موکب از منطقه بزرگ کاشان در پیاده‌روی اربعین از زائران پذیرایی می‌کنند.

شهرداری اصفهان کل خدمات نظافتی و رفاهی در مرز چذابه را برعهده گرفت

در این میان با توجه به خیل حضور زوار در عراق، نظافت به موقع خیابان‌ها و مسیرهای مورد تردد بسیار مهم و اساسی است، نکته جالب اینکه کل خدمات نظافت، ایجاد سایه‌بان، ایجاد موکب، ایجاد سرمایش و موارد رفاهی از این دست در کنار مرز چذابه را شهرداری اصفهان برعهده گرفته است.

برای این منظور کارخانه متروکه‌ای در کربلا از سوی ستاد عتبات عالیات در اختیار شهرداری اصفهان گذاشته شده که پس از پاکسازی ماشین آلات لازم در آنجا مستقر شدند، همچنین نظافت سه خیابان در کربلا بر عهده شهرداری اصفهان قرار گرفته است؛ همچنین ۴۰ نفر از پاکبانان کاشانی به همراه پنج دستگاه ون به مرز مهران اعزام و از آنجا به شهر نجف برای کمک به تنظیف شهر اعزام شدند؛ در طول این مدت تا پایان اربعین و روزهای پس از، این خودروهای ون به همراه چند دستگاه اتوبوس که بعداً اعزام خواهند شد زائران را از پارکینگ‌های مرز تا دروازه‌های ورودی مرز و بالعکس جابجا خواهند کرد.

پشتیبانی فنی - خدماتی مواکب توسط موکب اصناف اصفهان

در مسیر خدمت به زوار، پشتیبانی فنی - خدماتی مواکب مسیر بسیار مهم است، موضوعی که مورد توجه بسیج اصناف استان اصفهان قرار گرفته است و با احداث موکبی در نزدیکی شهر کربلای معلی به همت حوزه مقاومت بسیج اصناف علامه مجلسی ناحیه امام رضا (ع)، ۴۰ نفر از اصناف به ارائه خدمات به مواکبی که از زائران اربعین حسینی پذیرایی می‌کنند خواهد پرداخت.

تعمیر کیف و کفش، تعمیر کالسکه و کیف چرخ‌دار، دوخت و دوز کوله پشتی، تعمیر لوازم برقی همچون اسپلیت و کولر، تعمیر خودرو و از این قبیل از جمله خدماتی است که بسیج اصناف استان در مرز مهران به زائران و همچنین به مواکب مستقر در این مرز ارائه می‌دهد این موکب در ۱۲ رسته شغلی همچون لوله‌کشی، تأسیسات برق، جوشکاری، تعمیرات لوازم برقی و غیره همزمان با روز بسیج اصناف از اول شهریور ماه کار خود را آغاز کرده است، فعالیت این موکب تا ۱۵ شهریور ماه مصادف با روز اربعین ادامه خواهد داشت.

اصناف بسیجی استان اصفهان چنین موکبی را در این طرف مرز و در بین مواکب اربعینی مرز مهران نیز راه‌اندازی کرده‌اند که خدمات فنی به مسافران و زوار اباعبدالله الحسین (ع) ارائه می‌دهد؛ تعمیر کیف و کفش، تعمیر کالسکه و کیف چرخ‌دار، دوخت و دوز کوله پشتی، تعمیر لوازم برقی همچون اسپلیت و کولر، تعمیر خودرو و از این قبیل از جمله خدماتی است که بسیج اصناف استان در مرز مهران به زائران و همچنین به مواکب مستقر در این مرز ارائه می‌دهد.

و اما موکبی که توسط مجموعه فراجای استان در حوزه گذرنامه پیش بینی شده است، تلاش دارد تا با تجمیع خدمات مختلف در حوزه صدور، تمدید، پست، رصد و رفع بعضی از مغایرت‌ها به زائران خدمت کند؛ به دلیل حجم جمعیت و درخواست صدور گذرنامه از ۲۹ مردادماه دو دستگاه چاپگر گذرنامه به این مجموعه اضافه شده و بعد از استقرار این ۲ دستگاه طی دو یا سه روز گذرنامه متقاضی ثبت و صادر می‌شود؛ بدین ترتیب فرآیند تمدید نیز ظرف ۲ الی سه دقیقه با الصاق برچسب تمدید انجام می‌شود.

ارسال ۳ دستگاه اطفائیه نیمه‌سنگین با تجهیزات کامل از اصفهان به کربلا

همزمان با برپایی مراسم اربعین حسینی در کشور عراق و حضور خیل عظیم زائران در این مراسم، سه دستگاه اطفائیه نیمه‌سنگین با تجهیزات کامل همراه با ۱۸ نفر از نیروهای آتش‌نشان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اصفهان برای پوشش ایمنی زائران اربعین به کربلای معلی اعزام شده است.

این کاروان به فرماندهی سرآتشیار محسن بگدلی، رئیس ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی روز ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۲ با حضور معاون خدمات شهری، اعضای شورای شهر و معاونان و مدیران ارشد و همراهی کارکنان ستادی و عملیاتی در ایستگاه شماره ۵ سازمان آتش‌نشانی واقع در میدان بزرگمهر اعزام شد.

از سوی دیگر کاروان پوشش امداد سلامت اورژانس استان اصفهان برای خدمت رسانی به زائران راهپیمایی بزرگ اربعین سه شنبه ۳۱ مرداد اعزام شده است، در این راستا ۱۰ واحد امدادی اورژانس استان اصفهان شامل هشت واحد امدادی آمبولانس، یک واحد امداد موتوری و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس برای استقرار و امدادرسانی به زائران اربعین حسینی به مرز چذابه اعزام شدند و ۳۰ نفر از کارشناسان اورژانس استان اصفهان برای پوشش امداد سلامت مراسم راهپیمایی اربعین اعزام شدند.‌

دو واحد امدادی آمبولانس به همراه ۶ نفر پرسنل به عنوان رزرو در نظر گرفته شده که در صورت اعلام نیاز و ابلاغ سازمان اورژانس کشور جهت امدادرسانی به زائران اربعین به مرز چذابه اعزام خواهند شد.

اعزام ۱۰۰ نفر نیروی امداد و نجات هلال احمر از اصفهان

چنین همایش عظیمی به یقین نیازمند نیروهای امداد و نجات است جایی که تأمین دارو و رسیدگی به امور اورژانسی زائران در کشور عراق بر عهده هلال احمر است، این بار نوبت به پزشکان و متخصصان برای خدمت به زائران می‌رسد؛ در این راستا ۱۰۰ نفر نیروی امداد و نجات هلال احمر از اصفهان برای امدادرسانی به زائران امام حسین (ع) در کشور عراق اعزام شده‌اند، تیم‌ها شامل پزشکان متخصص، پزشکان عمومی، پرستاران، تکنسین دارویی، تکنسین اتاق عمل، پرستاران و فوریت‌های پزشکی، خدمات، انتظامات و تیم‌های جانبی هستند، گفت: هلال‌احمر تأمین داروی این دو مرکزی که در خاک عراق است را بر عهده دارد همچنین تجهیزات پزشکی لازم در شرف بارگیری و اعزام است.

همچنین دو درمانگاه در شهر کربلا و طریق الحسین (بین نجف و کربلا) به اصفهان اختصاص داده شده است و تمامی پایگاه‌ها در مسیر اصفهان به سمت مرزها، به‌ویژه مرزهای غرب استان، به حالت آماده‌باش هستند تا در بحث پوشش امدادی و نیز در صورت بروز حوادث و اسکان اضطراری آماده باشند.

خودروهای امدادی از قبیل تریلر، کامیون و آمبولانس در شرف اعزام به عراق هستند و بازرسی از موکب‌هایی که تیم درمان در آن مستقر هستند، نیز بر عهده هلال‌احمر است.

امامزادگان استان اصفهان نیز همواره در ارائه خدمات به زائران کربلا در راهپیمایی اربعین در داخل کشور و همچنین کشور عراق فعالیت‌ای شاخصی را داشته‌اند که در سال جاری نیز ۱۰ موکب از استان اصفهان برای کشور عراق اعزام شده است که این مواکب از امامزادگان حضرت زینب (س)، امامزاده هلال ابن علی (ع)، ولی ابن موسی (ع)، باب المراد (ع)، هیأت عشاق الحسین (ع) موکب شهدای مبارکه و … خواهد بود.

تأمین غذای مورد نیاز زائران در مرز مهران با همکاری مواکب آران و بیدگل

امسال نیز همچون سال گذشته استان اصفهان به عنوان معین استان اسلام در مرز مهران برای خدمت رسانی به زائران کربلا معرفی شده است، با توجه به جمعیت قابل توجهی که زائران از مرز مهران وارد عراق می‌شوند امسال تأمین غذای مورد نیاز این زائران در مرز مهران با همکاری مواکب آران و بیدگل تأمین خواهد شد از سویی ضرورت تأمین آب شرب خنک برای زائران در مرز مهران به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان متقبل شده و یک دستگاه کارخانه تولید یخ دراین مکان مستقر شده است.

آری اینجا همه در تلاش هستند تا شکوه اربعین را هر سال بیشتر از گذشته به چشم دنیا بکشانند، در این راستا برنامه‌ریزی برای انتقال زائران از طریق خطوط ریلی، اتوبوس و هوایی از ماه‌ها قبل انجام شده است؛ علاوه بر افزایش ظرفیت ریلی و هوایی، در مجموع ۸۰۰ ناوگان برای جابجایی زائران از استان اصفهان توسط داره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان به مرزهای تعیین شده تخصیص یافته است و ۱۲۰ شعبه پست بانک، ۲۰ شعبه بانک ملی و شعب متعدد بانک‌های تجارت، سپه و صادرات در سطح استان ارائه ارز به زائران اربعین حسینی را انجام می‌دهند.

شکوه حضور در اربعین با پای پیاده یا با دل‌های جا مانده!

پیش بینی شده است که بیش از ۲۰۰ هزار نفر اصفهانی برای راهپیمایی اربعین ثبت‌نام کنند اما دل‌های جاماندگان اربعین نیز با زائران پیاده است تا در شکوه اربعین سهیم باشند، نصب تصاویر مزین به عکس شهدا و ریسه‌های عرضی و فضاسازی مسیرهای پیاده‌روی اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، حدفاصل پل بزرگمهر تا گلستان شهدا از جمله اقدامات سازمان زیباسازی شهرداری ویژه اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در اصفهان برای ایام اربعین است.

در سوی دیگر شهر نیز سازمان تبلیغات اسلامی در طرح «محله اربعینی» تلاش می‌کند تا با ایجاد فضای مناسب و برگزاری برنامه‌های مختلف این شهروندان از حال و هوای اربعین بی نصیب نمانند و مبلغان و روحانیون نیز میدان دار اجرای طرح «محله اربعینی» خواهند بود تا همه شهروندان در ایجاد حال و هوای اربعین در شهرها مشارکت کنند؛ نکته حائز اهمیت اینکه در طرح «محله اربعینی» کمک به نیازمندان و محرومان در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

زمان به وقت قرارگاه عاشقی در روز اربعین می‌تپد و هر تیک تاک ساعت حکایت از لحظات حماسی دارد، از جوانی که پیرزنی را بر دوش خود می‌برد برای زیارت تا کودکان شیرخواره‌ای که از هم اکنون می‌روند تا علی اصغری باشند در راه دفاع از ولایت در مسیر قیام مهدی موعود و خدمت به این زائران، خستگی یک سال دوندگی برای دنیای فانی را از انگار از روح انسان می‌زداید و پرتوی از نور برکت می‌تاباند بر ما تا یک سال به این امید روزها را سپری کنیم تا قرارگاه عاشقی بعدی.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1473749

مهمترین اخبار ایران و جهان: