نیوز سیتی!
08 مهر 1402 - 09:15

رئیس دیوان محاسبات: علت ایراد لایحه هفتم توسعه در حوزه علم و فناوری به دانشگاه‌ها بر می‌گردد

رئیس دیوان محاسبات، در خصوص بی‌توجهی به مسأله‌محوری در بندهای مرتبط با علم و فناوری در لایحه هفتم توسعه گفت: ایراد اصلی به شاخص‌هایی بر می‌گردد که در دانشگاه‌ها مبنا قرار می‌گیردو نمی‌تواند اثربخشی در رشد تولید و رشد فناوری را به دنبال داشته باشد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، علی‌رغم اینکه رسیدن به اقتصادی مبتنی بر دانش و علم روز یکی از الزامات توسعه و پیشرفت امروز کشور و مورد تأکید جدی رهبر انقلاب است، لایحه هفتم توسعه جایی برای این موضوع در نظر نگرفته و تنها شاخص‌های مقاله‌محور را در نظر گرفته است. یعنی رویکردی که صرفا به تولید مقالات بیشتر می‌انجامد و عملا به مسئله‌محوری و شکل‌گیری ارتباط صنعت و دانشگاه بی‌توجهی صورت گرفته است.

سید احمدرضا دستغیب، رئیس دیوان محاسبات، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در رابطه با شاخص‌های در نظر گرفته شده در لایحه هفتم توسعه گفت: در موضوع کم‌توجهی به مسئله‌محوری در برنامه هفتم توسعه، باید نهادهای متولی شاخص‌ها را تغییر دهند. شاخص‌هایی که در دانشگاه‌ها مبنا قرار می‌گیرد، به‌گونه‌ای است که نمی‌تواند اثربخشی در رشد تولید و رشد فناوری را به دنبال داشته باشد.

او در خصوص مشکل نبود تعریف دقیق اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه و بودجه تأکید کرد: این امکان وجود دارد که برنامه بودجه بتواند برای اقتصاد دانش‌بنیان چشم‌انداز داشته باشد و یک تکلیفی را برای دولت ایجاد کند که برای اقتصاد دانش‌بنیان در بودجه سنواتی پیش‌بینی لازم صورت بگیرد و در واقع بهترین کاری که می‌توان انجام داد، این است.

رئیس دیوان محاسبات در خصوص مشکلات لایحه تصریح کرد: یک اشکال دیگر که در لایحه هفتم وجود دارد، این است که وقتی درصدی از اعتبارات کل یک موضوعی بخواهد به موضوعی اختصاص پیدا کند، وام‌دار کردن حوزه به حوزه‌ای دیگر است و این یکی از اشتباهات است که در دیوان با آن مخالفیم. در واقع باید منطبق بر ارزیابی عملکرد و متناسب با نیازسنجی، بودجه مشخص را در اعتبارات ببینیم.

وی یکی دیگر از کمبودهای لایحه را نداشتن برنامه زمان‌بندی سالانه عنوان کرد و افزود: در برنامه توسعه، برای هر حوزه‌ای صرفا یک هدف عمومی در نظر گرفته می‌شود و دارای برنامه سالانه هم نیست؛ در واقع اگر برای هر شاخص در لایحه، درصد خاصی در نظر گرفته می‌شود، برای مثال وقتی میزان رشد اقتصادی 8 درصد قرار داده می‌شود، بایستی برنامه زمان‌بندی سالانه منطبق بر بودجه مشخص شود.

دستغیب تأکید کرد: این اشکالات را ما به برنامه توسعه وارد کردیم و به صورت مستمر در کمیسیون هم پیگیر آن هستیم. البته ورود دیوان محاسبات به این مسئله، از منظر شفافیت و انضباط مالی است.

او در پایان اضافه کرد: دیوان محاسبات دخالتی در تنظیم لایحه ندارد و فقط تفریغ آن را انجام و گزارش آن را ارائه می‌دهد. نه تنها در حوزه علم و فناوری، بلکه در سایر حوزه‌ها هم معمولا مشکلات این‌چنینی داریم و نباید فراموش کرد که اصلاح در شاخص‌ها باید حتما انجام شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1519749

مهمترین اخبار ایران و جهان: