نیوز سیتی!
06 مهر 1402 - 21:28

رؤسای دو مجلس آفریقای جنوبی با قالیباف دیدار کردند

در دیدار رؤسای دو مجلس آفریقای جنوبی با رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم توسعه همکاری‌های دوجانبه تا سطوح بالاتر از شرایط کنونی و نیز استفاده از ظرفیت‌های بریکس‌ برای ارتقاء روابط تأکید شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در حاشیه برگزاری نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس در ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی امروز (پنج‌شنبه ۶ مهر) «ماپیسا نکاکولا» رئیس مجلس ملی و «آموس ماسوندا» رئیس شورای ملی استان‌های آفریقای جنوبی با دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

قالیباف ضمن تشکر و قدردانی از برگزاری نهمین مجمع پارلمانی بریکس، گفت: بسیار مهم است که ارتباطات پارلمانی دو کشور و گروه‌های دوستی پارلمانی افزایش یابد به خصوص‌ بعد از حضور ایران در بریکس این روابط می‌تواند در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ارتقاء پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم هماهنگی ایران و آفریقای جنوبی در مجامع بین‌المللی، تأکید کرد: هم روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی مهم است و هم اضافه شدن ما به بریکس.

وی در همین زمینه تأکید کرد: ایران از موقعیت ژئوپلیتیکی خوبی برخودار است و در حوزه‌های انرژی، دانش‌بنیان، دانش‌های نوین، پزشکی، بیوتکنولوژی، خدمات مهندسی و... از توانمندی‌های بسیار خوبی برخوردار هستیم که می‌تواند ظرفیت‌های مهمی برای ارتقای روابط دو کشور و نیز توسعه همکاری‌ها در بریکس باشد.

وی با اشاره به فعال بودن کمیسیون مشترک دو کشور، تأکید کرد: پیشنهاد می‌کنیم گروه‌های دوستی مشترک را به سران دو کشور ارتقا دهیم تا تأثیر بهتری در بخش روابط دوجانبه و همکاری‌های بریکس داشته باشیم.

در این نشست، «آموس ماسوندا» رئیس شورای ملی استان‌های آفریقای جنوبی نیز ضمن ابراز خوشحالی از عضویت ایران در گروه بریکس گفت: ایران و آفریقای جنوبی دارای روابط دیرینه تاریخی و برادرانه هستند و دو کشور روابط دو جانبه خودشان را حفظ کرده‌اند، و با برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌ها حفظ شده است.

همچنین خانم «ماپیسا نکاکولا» رئیس مجلس ملی نیز در این دیدارضمن ابزار خوشحالی برای عضویت ایران در بریکس گفت: حضور و عضویت شما در بریکس در مسایل مهم بریکس کمک کننده و به نفع بریکس خواهد بود و خوشحال هستیم از اینکه ایران می‌تواند نقش خوبی در  بریکس داشته باشد، لذا ارتباط ما با دوستان مان نظیر ایران باعث افزایش مشارکت اعضا و تقویت قدرت آن خواهد شد.

وی ادامه داد: کمیسیون‌های مشترک و همکاری‌های دو کشور خیلی وقت است که فعال شده است و باور داریم که بالغ و بزرگ شده و توانسته جایگاه خود را پیدا کند لذا باید دولت‌های‌مان را برای ارتقای سطح همکاری‌ها ترغیب کنیم.

وی با اشاره به اهمیت جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: باور دارم که نیاز داریم گروه‌ها و هیئت‌های دوستی پارلمانی را تقویت کنیم چرا که چالش‌های زیادی پیش روی ماست.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1519105

مهمترین اخبار ایران و جهان: