نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 10:51

مقام روس: غربی‌ها جایی در بریکس ندارند

معاون وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست بریکس در آفریقای جنوبی اعلام کرد که کشورهای غربی هیچ شانس و فرصتی برای الحاق به این گروه ندارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری در ژوهانسبورگ خبر داد که احتمال عضویت کشورهای غربی در گروه بریکس وجود ندارد.

به گزارش شبکه «راشا تودی»، این مقام ارشد روسیه که کشورش عضو بریکس است، معتقد است تا زمانی که کشورهای غربی سیاست‌های خصمانه علیه یکی از اعضای بریکس داشته باشند، آنها هیچ شانسی برای پیوستن به بریکس ندارند.

وی طی نشست خبری در ژوهانسبورگ پس از اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی این موضوع را یادآوری کرد که یکی از شروط حیاتی برای پذیرش در این گروه، «عدم اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه هر یک از اعضا» است.

ریابکوف با اشاره به عضویت ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر، آرژانتین و اتیوپی در بریکس اعلام کرد، همه این ۶ کشوری که در نشست ژوهانسبورگ برای عضویت در این گروه دعوت شدند، کاملا به این شرط عمل کرده‌اند.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود که کشورهای غربی «دقیقا دارند مسیر برعکس را طی می‌کنند در نتیجه اصلا مساله دعوت از کشوری از این گروه (غرب) برای الحاق به بریکس مطرح نیست و حتی مشارکت آنها در نشست‌های (گروه بریکس) هم مطرح نیست».


سرگئی ریابکوف

 

اظهارات این مقام ارشد مسکو بعد از پایان نشست گروه بریکس در آفریقای جنوبی مطرح شد که طی آن سران روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی تصمیم به دعوت از 6 کشور برای عضویت در بریکس گرفتند.

بنا بر اعلام «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، از اول ژانویه سال ۲۰۲۴ (۱۱ دی ماه ۱۴۰۲) ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر، آرژانتین و اتیوپی رسما عضو گروه بریکس می‌شوند.

در آستانه برگزاری نشست اخیر گروه بریکس در آفریقای جنوبی، «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان اعلام کرد که افزایش تعداد کشورهای عضو گروه «بریکس» اتفاق تاریخی خواهد بود و این گروه به جایگاه بازیگر جهانی دست می‌یابد.

وی با تمجید از بریکس ادامه داد: «آنها بعد از چندین دهه دارند به یک بازیگر جهانی تبدیل می‌شوند که در تلاش است یک جایگزین برای کلیت غرب ایجاد کند».

ووچیچ که روابط خوبی با روسیه دارد و از منتقدان مواضع غرب در قبال جنگ اوکراین است، افزود: «بازی ژئوپلیتیکی (در جهان) دارد جالب و جالب تر می‌شود».

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1469093

مهمترین اخبار ایران و جهان: