نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 17:49

ضرورت حمایت‌های فنی و مالی کشورهای تحت تاثیر گرد و غبار

معاون دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو گفت: مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار رویکرد منسجم می‌طلبد همچنین باید از کشورهای تحت تأثیر حمایت‌های فنی و مالی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین آونی بی چاکلی، معاون دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو اظهار داشت: باعث خوشنودی است که از طرف سازمان اکو در این جلسه شرکت می‌کنم و از ایران بابت میزبانی و برگزاری این اجلاس قدردانی دارم چرا که این کنفرانس بسیار حائز اهمیت است و حمایت سازمان ملل هم از این رویداد جای تشکر دارد.

وی افزود: تخریب محیط زیست سبب بروز مشکلات زیادی شده و نگرانی‌های بسیاری در سراسر جهان برای بشر ایجاد کرده است که از جمله این نگرانی‌ها در حوزه طوفان‌های شن و ماسه است.

معاون دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو با اشاره به اینکه بلایای طبیعی زیادی مانند توفان، زلزله و رانش زمین بشر را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: این بلایا سبب تخریب بشر و آسیب به انرژی، کشاورزی و صنایع شده و مرگ و میرهای بسیاری هم به همراه داشته است.

بی چاکلی با تاکید بر اینکه مکانیسم مشترک برای مقابله با بلایای طبیعی به ویژه موضوع گرد و غبار باید اتخاذ شود، گفت: در مارس ۲۰۲۱ سازمان اکو چهارچوبی را در این زمینه پیدا کرد و نقشه راهی در جهت مقابله با بلایای طبیعی در منطقه از جمله گرد و غبار تدوین کرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه عمل ما سه هدف اساسی دارد، افزود: کاهش تأثیرات بلایای طبیعی، تقویت و مدیریت خطر و ریسک، سازگاری و توانمندسازی مشارکت کننده‌ها ۳ دسته برنامه‌های عمل منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود.

بیان داشت: به منظور مدیریت خطر اقدامات انجام گرفته و همگی باید با این چالش همگانی گرد و غبار مقابله کنیم و منابع تحقق توسعه پایدار فراهم شود.

بی چاکلی گفت: بر اساس گزارشاتی که اعلام شده ۸۵ درصد از جمعیت کشورهای عضو اکو به ویژه در ترکمنستان، تاجیکستان ایران و پاکستان با آلودگی هوا به دلیل گرد و غبار مواجهند لذا باید همگی با ریشه‌های این طوفان‌ها که سبب تخریب محیط زیست در همه ابعاد شده مقابله کنیم.

وی بیان داشت: مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار رویکرد منسجم می‌طلبد و باید بودجه و استراتژی‌ها را در این راستا در نظر گرفت همچنین ضروری از کشورهای در حال توسعه و کشورهای تحت تأثیر از حمایت‌های فنی و مالی در جهت مقابله با گرد و غبار برخوردار باشند.

معاون دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو تاکید کرد: همکاری جمعی نقش کلیدی در مقابله با گرد و غبار دارد و باید در برابر این چالش جهانی رفتار سیستماتیک داشته باشیم که البته ما خوشبین هستیم از طریق برگزاری اجلاس امروز به نتایج مثبت و مؤثری دست یابیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1491593

مهمترین اخبار ایران و جهان: