نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 14:18

کانون‌های خارجی منشا 70 درصد گرد و غبار کشور

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بیش از 70 درصد گرد و غبار موجود در ایران از خارج کشور وارد می‌شود، گرد و غبار مسئله‌ای فرامنطقه‌ای است و ما باید به همراه کشورهای دیگر بتوانیم اثر انسان در تولید گرد و غبار را کاهش دهیم.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، محمد مجابی، رئیس کمیته محیط‌زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره پدیده گرد و غبار گفت: حدود چند میلیارد  تن گرد و غبار در جو زمین وجود دارد که در سراسر دنیا می‌چرخد. شرایط هواشناسی و پارامترهایی همچون رطوبت خاک و سرعت باد در سطح زمین در حجم و جرم برخاست خاک بسیار اثرگذار هستند. در هر توفان گردوغبار حدود ٨٠ هزار تن خاک تا ارتفاع ٨-١٠ کیلومتری از سطح زمین جابجا و بعضاً از مرز کشورها نیز عبور می‌کنند، گذشته از اینکه نشستن گردوغبار بر روی پهن برگان اختلال جدی در فتوسنتز و تنفس درختان به وجود می آورد ولی این پدیده همیشه مضر نیست . 

وی با اشاره به این که اثرات گرد و غبار همیشه منفی نیست، گفت: جنگل‌ها به طور مستمر از مواد مغذی گرد و غبارهای موجود در جو استفاده می‌کنند. در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ درصد از گرد و غبارهای موجود در جو به علت فعالیت‌های انسانی افزایش پیدا کرده است.

مجابی با اشاره به این که نیمی از گرد و غبارهای جهان از حوالی آفریقا به گردش درمی‌آیند، توضیح داد: این گرد و غبار از مسیر ایران عبور می‌کند.

وی با بیان این که برخی از مناطق شرقی ایران کانون‌های گرد و غبار هستند، اظهار داشت: گرد و غبارهای موجود در کشورهای ترکمنستان و حوالی این کشور در افزایش میزان گرد و غبارهای ایران تأثیر می‌گذارند. بارندگی در خاورمیانه کاهش پیدا کرده است و آن دسته از زمین‌های کشاورزی که به علت بی‌آبی، بیکار مانده‌اند در افزایش مقدار گرد و غبار موثر هستند.

رئیس کمیته محیط‌زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد گرد و غبار موجود در ایران از خارج کشور وارد می‌شود. گرد و غبار مسئله‌ای فرامنطقه ای است و ما باید به همراه کشورهای دیگر بتوانیم اثر انسان در تولید گرد و غبار را کاهش دهیم.

وی افزود: گرد و غبارهای عادی از نظر ماهیت با گرد و غبارهای ایجاد شده به دست انسان تفاوت دارد. کشورهایی که درگیر جنگ هستند، می توانند با گرد و غبار، آلاینده‌های دیگری را هم به همراه آورند. یک بلوک ۲ میلیون هکتاری در عراق و بلوکی ۱۰ میلیون هکتاری در عربستان وجود دارند که در میزان گرد و غبار ایران اثر جدی می‌گذارند. 

مجابی افزود: افزایش گرد و غبار توسط انسان تعادل را برهم می زند و با توجه به آلاینده‌های انسان ساخت موجب کاهش کیفیت هوا و نیز تاثیر متقابل بر تغییر اقلیم می شود.

 رئیس کمیته محیط‌زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه در پایان به مسئله خشکی برخی تالاب‌های مهم ایران اشاره کرد و گفت: ضروری است که در برنامه هفتم توسعه به حقآبه تالاب‌ها توجه جدی شود. 

پایان پیام/
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1491293

مهمترین اخبار ایران و جهان: