نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1403 - 08:47

همایش بزرگداشت شیخ محمد کلینی (ره) در زادگاهش برگزار شد

همایش بزرگداشت محدث بزرگ شیعه، ثقة الاسلام شیخ محمد کلینی (ره) صاحب کتاب شریف اصول کافی در روستای کلین بخش فشافویه شهرستان ری زادگاه این محدث والامقام و بقعه مقدس پدر این عالم بزرگوار برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، همایش بزرگداشت محدث بزرگ شیعه، ثقة الاسلام شیخ محمد کلینی (ره) صاحب کتاب شریف اصول کافی عصر امروز در روستای کلین بخش فشافویه شهرستان ری زادگاه این محدث والامقام و بقعه مقدس پدر این عالم بزرگوار با حضور جمعی از علما، روحانیون، مسئولین و مردم ولایت مدار فشافویه برگزار شد.

در این مراسم که برای نخستین بار در شهرستان ری برگزار شد جمعی از روحانیون و علمای حوزه‌های علمیه استان‌های تهران، قم و مرکزی، اساتید حوزه و دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین گلپایگانی فرزند آیت‌الله‌العظمی مرحوم گلپایگانی حضور یافتند و در بخشی از مراسم پیام ویژه آیت‌الله مکارم شیرازی برای برگزاری این همایش، به نمایش گذاشته شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه در معرفی عالم بزرگوار شیخ کلینی ضمن تبریک دهه کرامت، اظهار داشت: برگزاری این مراسم تأثیر بسزایی در معرفی شخصیت شیخ کلینی خواهد داشت و امروز بسیار خرسندم که توفیق یافتم در زادگاه این عالم بزرگوار حاضر شوم.

وی افزود: شخصیت شیخ کلینی بسیار مظلوم واقع شده و کمتر به آن پرداخته شده است، لذا بسیار شایسته است که این مراسم در فرصت‌های دیگر نیز تکرار و برای شناساندن شخصیت این عالم بزرگوار به مردم فرصتی فراهم شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: شیعیان به داشتن دو بال قرآن و عترت مفتخرند و در این فرصت برای شناساندن قرآن به مردم تلاش‌های زیادی صورت گرفته و می‌گیرد اما برای شناساندن عترت و سخنان اهل‌بیت و معصومین تلاش بیشتری نیاز است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تصریح کرد: سخنان اهل‌بیت و معصومین توسط اصحاب آن‌ها جمع‌آوری و ‌نوشته شده که به آن‌ها " اصل" میگویند و به معنای آثاری است که از معصوم می‌شنیدند و یادداشت می‌کردند و همچنین کنار هم انباشتن "اصل" را اصول می‌نامند.

وی ادامه داد: اصول نگاشته شده از ائمه و معصومین به دست شیخ کلینی رسیده که متولد این روستا است. کلینی در روستای کلین متولد شد، رشد کرد و سپس به قم رفت و از اساتید مکرمی علم آموخت و آثار شیعه را جمع‌آوری کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: شیخ کلینی کتاب ارزشمند کافی را با بیش از 16 هزار حدیث نوشت و این کتاب را ارزشمند را برای احیای عترت به عالم عرضه کرد.

گفتنی است شیخ ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق رازی مشهور به شیخ کلینی و ثقةالاسلام کلینی، صاحب کتاب الکافی یکی از کتب اربعه و معروف‌ترین فقیه و محدث شیعه است.

کلینی در حدود سال 255 قمری در روستای کلین از روستاهای قدیمی استان تهران در 38 کیلومتری جنوب شهرری و در زمان امام حسن عسکری علیه‌السلام دیده به جهان گشود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1711293

مهمترین اخبار ایران و جهان: