نیوز سیتی!
13 شهریور 1401 - 00:07

انجام هزار پرواز اربعین به شرط پذیرش فرودگاه‌های عراق

محمدی بخش گفت: اربعین امسال حداقل ۱۰۰۰ پرواز را به شرط پذیرش فرودگاه‌های عراق انجام می دهیم و ۲ برابر سال گذشته زائران را جابه جا خواهیم کرد. آقای محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه صف اول به سوالات زیر در خصوص پروازهای اربعین و حوزه حمل و نقل هوایی پاسخ داد: سوال: امسال چه تعداد ایرلاین برای ایام اربعین در نظر گرفته شده است؟ سوال: امسال چه تعداد ایرلاین برای ایام اربعین در نظر گرفته شده است؟محمدی بخش: ۱۵ ایرلاین برای پروازهای اربعین در نظر گرفته شده است در بازه زمانی پانزدهم تا پایان شهریور. هزار پرواز از طرف ایران اعلام شده است و مسافران از ۲۰ فرودگاه کشور اعزام می‌شوند که مقصد در عراق فقط ۲ فرودگاه است. محمدی بخش:امسال حداقل ۱۰۰۰ پرواز را به شرط پذیرش فرودگاه‌های عراق انجام می دهیم و ۲برابر سال گذشته زائران را جابه جا خواهیم کرد. سوال: آیا امکان پذیرش ایرلاین از سایر کشورها را نداشته ایم؟ سوال: آیا امکان پذیرش ایرلاین از سایر کشورها را نداشته ایم؟محمدی بخش: این امکان وجود ندارد. قیمتی که ایرلاین های خارجی دارند نسبت به نرخی که ایرلاین‌های ایرانی می‌دهند قابل مقایسه نیست. تجربه ای که از گذشته داشته ایم مناسب نبود. امسال اگر فرودگاه عراق اجازه دهد امکان افزایش ظرفیت را خواهیم داشت. محمدی بخش:این هفته سفری به عراق داریم و جلساتی خواهیم داشت . محدودیت ها را بررسی می‌کنیم در صورت افزایش ظرفیت ۲ فرودگاه عراق، ظرفیت‌های خود را افزایش خواهیم داد. سوال:درباره نرخ بلیت های اربعین، افزایش قیمت ها و فروش بلیت های حضوری توضیح دهید. سوال:درباره نرخ بلیت های اربعین، افزایش قیمت ها و فروش بلیت های حضوری توضیح دهید.محمدی بخش: امسال شرایط متفاوتی داشتیم و نرخ مصوب بلیت پرواز اربعین، ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده که از این قیمت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای فرودگاه عراق است و با رایزنی های صورت گرفته با ایرلاین ها نرخ مصوب ۶ میلیون تومانی توافق شد. محمدی بخش:۱۵۵ پرواز از ابتدای دهه محرم تا کنون داشته ایم و این پروازها افزایش می یابد. امروز روز اول فروش بلیت بود و درخواست ها زیاد بوده است . همه تقاضاها را نمی توانیم پوشش دهیم، تنها کاری که می توانیم انجام دهیم ظرفیت را دو برابر کرده ایم. امروز طبق آماری که داریم ۱۰ هزار بلیت عرضه شده و تنها به مردم فروخته شده است. هیچ تخلفی صورت نگرفته و نظارت ها به طور مداوم صورت گرفته است. عرضه پلکانی می تواند فروش را کنترل کند. برخی از سایت ها در فروش بلیت، زیرساخت هایشان مشکل داشت که این مشکل برطرف شده است. سوال: چه کنترلی صورت می گیرد که دلالان و آژانس ها ورود نکنند؟ سوال: چه کنترلی صورت می گیرد که دلالان و آژانس ها ورود نکنند؟محمدی بخش: فروش برای بالای ۹ نفر نداریم و نظارت ها را تشدید می کنیم. هدف امسال آن است که عدالت را در فروش بلیت رعایت کنیم. محمدی بخش:تا ماه آینده آیین نامه جدید حقوق مسافر ارائه می شودسوال: چه بازنگری در آیین نامه حقوق مسافر صورت گرفته است؟ سوال: چه بازنگری در آیین نامه حقوق مسافر صورت گرفته است؟محمدی بخش: پیش نویس آیین نامه حقوق مسافر نهایی شده است و از نظر ما تمام شده و به زودی ابلاغ می شود. با اجرای آن بسیاری از مشکلات مسافران و بخش زیادی از گله مندی آنها برطرف می شود و تا ماه آینده اجرایی خواهد شد. محمدی بخش:سوال: فروش دلاری بلیت هواپیما به کجا رسید؟ سوال: فروش دلاری بلیت هواپیما به کجا رسید؟محمدی بخش: چیزی به اسم فروش بلیت دلاری نداریم و واسطه های فروش بلیت و اتباع کشورها در این موضوع نقش داشتند. محمدی بخش:سه ایرلاین و چند دفتر مسافرتی تاکنون برای فروش بلیت به صورت دلاری به دستگاه قضایی معرفی شده اند. سوال : تاکنون چه عملکردی در حوزه مسافری و باری داشته اید؟ سوال : تاکنون چه عملکردی در حوزه مسافری و باری داشته اید؟محمدی بخش:۱۷۰ ناوگان فعال داریم و هواپیماهای دست دوم و مناسب وارد کشور می شود. محمدی بخش:در حوزه ترانزیت بار پیشتاز هستیم همچنین در حوزه اطفای حریق بخش هوایی پیشتاز است. در حادثه طبس ۳۰ پرواز سورتی انجام شد. هیچ موتور هواپیما را برای تعمیرات به کشورهای خارج انتقال نمی دهیم. این کار با همکاری شرکت های دانش بنیان در کشور انجام می شود. با ساخت هواپیما، واردات هواپیما و نوسازی ناوگان می توانیم صنعت هوایی را توسعه دهیم. سوال: در حوزه ساخت هواپیما توسط نیروهای داخلی چه کاری انجام شده است؟ سوال: در حوزه ساخت هواپیما توسط نیروهای داخلی چه کاری انجام شده است؟محمدی بخش: در حوزه طراحی و ساخت تمامی بخش های هواپیما کمبودی نداریم. با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه هوا فضا داریم، ساخت هواپیما دور از انتظار نیست. محمدی بخش:با همکاری وزارت دفاع، وزارت صمت و شرکت های دانش بنیان و سایر دستگاه‌های زیر مجموعه این برنامه به زودی عملیاتی می شود. سوال: در حوزه حمل بار توسط بخش هوایی در چه جایگاهی هستیم؟ سوال: در حوزه حمل بار توسط بخش هوایی در چه جایگاهی هستیم؟محمدی بخش: در حوزه باری تعداد ناوگان را به ۱۱ فروند رسانده ایم که تمامی آنها پهن پیکر هستند که کالا را از ۵ قاره جابه جا می کنند. توانمندی بالایی داریم اما با این وجود سهم خود را از بازار منطقه نگرفته ایم و باید در حوزه کارگو فعال باشیم و سهم ترانزیت را از بازار منطقه به دست بیاوریم. محمدی بخش:حوزه بار در صنعت حمل ونقل هوایی بسیار مهم است که بخشی از رشد اقتصادی هم از این بخش تامین می شود. ۹۰ فرودگاه در کشور داریم. ۱۶۰ هواپیمای عملیاتی داریم که البته این اعداد توازنی ندارند و نباید به دنبال توسعه فرودگاه باشیم بلکه باید به دنبال توسعه بخش ناوگان هوایی باشیم . در حوزه پروازهای ورزشی هم توانسته ایم گام های بسیار خوبی برداریم و تمامی ورزش های هوایی را در این حوزه ساماندهی کرده ایم. سوال: در حوزه ایمنی و امنيت هوایی تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟ سوال: در حوزه ایمنی و امنيت هوایی تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟محمدی بخش: تمامی گزارش ها، حوادث هوایی، سانحه ها و رویدادها به صورت مستقیم در سایت بارگذاری می شوند و بررسی علل حوادث هم به صورت شفاف در سایت بارگذاری می شود. محمدی بخش:متخصصان در حوزه ایمنی به هیچ عنوان از خطوط قرمز رد نمی شوند و تمامی خلبانان آموزش دیده اند. ضامن امنيت مردم هستیم و به مردم قول می دهیم تا هواپیما ۱۰۰ درصد ایمن نباشد اجازه پرواز نخواهیم داد. سوال: تا پایان دولت سیزدهم چه بخشی از عقب ماندگی ها جبران می شود؟ سوال: تا پایان دولت سیزدهم چه بخشی از عقب ماندگی ها جبران می شود؟محمدی بخش: برنامه ریزی کرده ایم و از تمام ظرفیت های قانونی و ایکائو استفاده خواهیم کرد. تیم ایکائو در کشور حضور دارند و در حال تهیه گزارش هستند که به زودی اعلام می کنند و تا این لحظه وضعیت صنعت هوایی را مثبت ارزیابی کرده اند. محمدی بخش:در دولت سیزدهم اجازه تاسیس هیچ ایرلاینی را نداده ایم و تا زمانی که ظرفیت های لازم را ایجاد نکنند هیچ مجوزی برای تاسیس صادر نمی شود. در حوزه هلی کوپتری هم تاکنون پیشرفت های خوبی داشته ایم. باشگاه خبرنگاران جواناقتصادیراه و شهرسازی
شناسه خبر: 707549

مهمترین اخبار ایران و جهان: