نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 12:53

کشت گل‌محمدی در 353 هکتار از باغات ساری

مدیر جهاد کشاورزی ساری با اشاره به اینکه گلاب‌گیری در ۳۵۳ هکتار از مزارع این شهرستان انجام می‌شود، گفت: در سال قبل حدود ۷۷۹ تن گل تر از این اراضی برداشت شد.

سید اسماعیل علوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ساری، با اشاره به شروع کشت گل محمدی در شهرستان ساری، اظهار کرد: ۱۶ واحد گلاب گیری در منطقه دودانگه این شهرستان فعالیت دارند که ۱۳ واحد به شکل سنتی و ۳ واحد به شکل نیمه صنعتی فعالیت می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به پایین بودن هزینه تولید و نیاز آبی گیاه گل محمدی، تصریح کرد: درآمد‌زایی اصلی گل محمدی به صورت فروش گل تازه و تر است.

وی با بیان اینکه گل محمدی به صورت غنچه برداشت شده و به فروش می‌رسد، تصریح کرد: این محصولات در کارگاه‌های گلاب‌گیری به صورت سنتی و صنعتی تبدیل به گلاب می‌شوند.

علوی با اشاره به اینکه گلاب‌گیری در ۳۵۳ هکتار از مزارع این شهرستان انجام می‌شود و در سال قبل حدود ۷۷۹ تن گل تر از این اراضی برداشت شد، گفت: این شهرستان با کمبود واحد‌های گلاب‌گیری صنعتی رو‌به‌رو است و بیشتر واحدهای گلاب‌گیری این شهرستان سنتی هستند.

وی با اشاره به توزیع ۱۶ هزار و ۵۰۰ اصله نهال گل‌محمدی در شهرستان ساری، اظهار کرد: ۳۵۳ هکتار از اراضی شیبدار و بلا کشت منطقه دودانگه و چهاردانگه این شهرستان به کشت گل محمدی اختصاص یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با بیان اینکه گل محمدی با وجود اینکه کشتی آبی است، اما در برابر خشکسالی مقاوم است، افزود: با توجه به شرایط دمایی خاص، این گیاه در مناطق سردسیری و کوهستانی کشت شد.

علوی با اشاره به اینکه در هر هکتار تعداد یک‌هزار و ۷۵۰ اصله نهال گل محمدی کشت می شود،  تصریح کرد: گل محمدی پس از کاشت از همان سال اول محصول می‌دهد اما از سال سوم به بعد محصول دهی آن اقتصادی می‌شود و میانگین برداشت از هر هکتار مزرعه گل‌محمدی ۲.۲ تن است.

وی با تاکید بر اینکه شهرستان ساری در تولید گیاهان دارویی ظرفیت‌هایی بسیار خوب و توانمندی بالایی دارد، گفت: یکی از برنامه‌های توسعه بخش کشاورزی در واقع توسعه گیاهان دارویی از جمله گل‌محمدی است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1159549

مهمترین اخبار ایران و جهان: