نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 18:09

بعد از تاخیر به علت نقص فنی؛ تاریخ جدید پرتاپ استارشیپ تعیین شد

پرتاب استارشیپ به عنوان اولین موشک فوق سنگین جهان متعلق به اسپیس ایکس قرار بود در 28 فروردین انجام شود که به دلیل یخ زدگی دریچه ها به تعویق افتاد و اکنون دوباره قرار است در 31فروردین انجام شود.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از اسکای، ماموریت بدون سرنشین فضاپیمای استارشیپ روز دوشنبه 28 فروردین دقایقی قبل از پرتاب برنامه ریزی شده تگزاس لغو شد.

بعد از این اتفاق ایلان ماسک در توئیتی نوشت: به نظر می رسد این مشکل به دلیل انجماد شیر فشار اتفاق است. اما اسپیس ایکس می تواند در اواخر این هفته دوباره پرتاب را انجام دهد.

اکنون برای دومین تلاش اسپیس ایکس 20 آوریل(31فروردین) را جهت پرتاب بعدی استارشیپ هدف قرار داده است. پنجره پرتاب 62 دقیقه ای پنجشنبه (20 آوریل) ساعت 9:28 صبح به وقت شرقی باز می شود.

اسپیس ایکس سعی کرد در روز گذشته این ماموریت را انجام دهد، اما به دلیل مشکلی در سیستم فشار در مرحله اول استارشیپ، تقویت کننده بزرگی به نام فوق سنگین، کمی کمتر از 9 دقیقه قبل از پرواز برنامه ریزی شده، این آزمایش لغو شد.

استارشیپ از دو بخش تشکیل شده است: تقویت کننده فوق سنگین، یک موشک غول پیکر دارای 33 موتور و فضاپیمای استارشیپ که در هنگام پرتاب بالای تقویت کننده قرار می گیرد و به گونه ای طراحی شده که پس از اینکه تقویت کننده سوخت خود را برای اتمام ماموریت خرج کرد، جدا شود.

برنامه پرواز آتی از بخش فوق سنگین می‌خواهد که حدود هشت دقیقه پس از بلند شدن، در خلیج مکزیک فرود بیاید. در همین حال، فضاپیمای مرحله فوقانی استارشیپ، حدود 90 دقیقه پس از پرتاب بعد از چرخیدن یک دور به دور زمین در اقیانوس آرام و نزدیکی هاوایی فرود خواهد آمد.

شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده که انتظار ندارد همه این برنامه ها اتفاق بیفتد و افزود این اولین پرواز فضایی یک وسیله نقلیه قدرتمند و پیچیده خواهد بود، بنابراین اگر مشکلی پیش بیاید تعجب آور نخواهد بود.

استارشیپ تقریباً 120 متر (400 فوت) ارتفاع دارد و به گونه ای طراحی شده است که نیروی رانش تقریباً دو برابر هر موشکی داشته باشد.

این فضاپیما توسط ناسا به عنوان کاوشگر ماه و مریخ انتخاب شده و فضانوردان در ماموریت آرتمیس3 در سال 2025 از آن استفاده خواهند کرد.

ایلان ماسک به مدت نیم دهه در مورد استارشیپ صحبت کرده و اغلب از پتانسیل آن برای حمل محموله و انسان به مریخ استفاده می کند. او حتی گفته که تنها هدف او از تأسیس اسپیس‌ایکس، توسعه وسیله نقلیه ای مانند استارشیپ بود که بتواند یک سکونتگاه انسانی در مریخ ایجاد کند.

علاوه بر این، ناسا قبلاً قراردادها و گزینه هایی به ارزش چندین میلیارد دلار برای استفاده از استارشیپ برای حمل فضانوردان به سطح ماه تحت برنامه آرتمیس اعطا کرده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1158205

مهمترین اخبار ایران و جهان: