نیوز سیتی!
17 فروردین 1402 - 19:09

۲۷۲ میلیارد تومان غرامت در اردبیل پرداخت کردیم

اردبیل- مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان اردبیل گفت: سال گذشته صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان اردبیل ۲۷۲ میلیارد تومان خسارت و غرامت پرداخت کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی قنبری عصر پنجشنبه در جریان بررسی آخرین وضعیت خسارت وارده به بخش زراعت و باغات استان اردبیل اظهار کرد: با پرداخت ۷۰ میلیارد تومان حق بیمه از سوی کشاورزان استان اردبیل، این صندوق فعالیت خود را ادامه داده و ما چهار برابر مبلغ پرداختی کشاورزان، پرداختی خسارت ناشی از حوادث مختلف را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: البته این پرداختی مربوط به ۶ ماهه سال زراعی جاری است و در ۶ ماهه باقیمانده تا شهریورماه نیز پرداختی صندوق ادامه پیدا می‌کند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان اردبیل گفت: دولت در قالب ردیف اعتباری مشخص ۸۲ درصد هزینه‌های مربوط به پوشش بیمه‌ای بخش کشاورزی را انجام می‌دهد و فعالان این بخش تنها ۱۸ درصد پرداختی‌ها را به صندوق انجام می‌دهند.

قنبری در مورد ضررده بودن صندوق افزود: با توجه به اینکه صندوق از ردیف بودجه سنواتی ملی برخوردار است، صندوق زیان‌ده به شمار نمی‌رود و دولت برای سال‌جاری نیز ۶ هزار میلیارد تومان منابع به صندوق تزریق خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از ۴۱ پدیده جوی غالب در کشور، ۳۱ پدیده و حوادث قهری در استان اردبیل رخ می‌دهد و شایسته است کشاورزان در بخش‌های زراعت، باغات و دام محصولات خود را به صورت صد درصد تحت پوشش صندوق ببرند.

قنبری اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است تا اطلاعات کشاورزان خسارت‌دیده ناشی از حوادث قهری را در سامانه با جمع‌آوری اطلاعات و بررسی کارشناسی ثبت و ضبط کرده و به محض تخصیص اعتبارات، پرداختی‌ها را انجام دهیم.

وی بیان کرد: ما در پوشش بیمه‌ای با تنوع قراردادها روبه‌رو هستیم به طوری که بخش عمده‌ای از منابع مورد نیاز پوشش بیمه‌ای تا سقف ۸۲ درصد از سوی دولت تأمین می‌شود و کشاورزان و زارعین، باغداران و دامداران تنها ۱۸ درصد هزینه‌ها را به صورت خوداظهاری پرداخت می‌کنند.

قنبری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بعد از ثبت اطلاعات به صورت خوداظهاری، همکاران ما به صورت میدانی اطلاعات مورد نظر را مورد راست‌آزمایی قرار می‌دهند تا زمینه برای تثبیت پوشش بیمه‌ای بخش زراعی، باغات و دام فراهم آید.

وی تصریح کرد: با توجه به عوامل تحت پوشش خطر و پایه بیمه‌ای ما سعی می‌کنیم به تناسب نوع قرارداد حمایت لازم را از کشاورزان در حوزه‌های مختلف انجام دهیم که در این بین پوشش بیمه‌ای بخش دام به صورت یکسان انجام شده و در بخش باغات نیز به تناسب میزان تولید و همگن بودن منطقه، پرداختی خسارت را به زارعین دچار خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه شاهد هستیم.

قنبری افزود: در حوزه زراعت نیز کارشناسان ما به تناسب کشت و زرع در مناطق مختلف و ارزیابی دقیق کارشناسی برآورد خسارت وارده را انجام می‌دهند تا جبران آن را از طریق بیمه شاهد باشیم.

وی به سرمازدگی باغات در روزهای گذشته در مشگین‌شهر و خلخال اشاره کرد و گفت: ۳۵ هزار هکتار باغات در استان وجود دارد که متأسفانه تنها ۱۱ درصد این باغات در حدود سه هزار و ۳۰۰ هکتار تحت پوشش بیمه هستند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: باغداران خسارت دیده باید با مراجعه به شعب بانک کشاورزی و یا صندوق بیمه نسبت به اعلام خسارت اقدام کنند تا زمینه و فرصت پرداخت خسارت بعد از ارزیابی‌های کارشناسی فراهم آید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1132005

مهمترین اخبار ایران و جهان: