نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1402 - 17:20

گلستان در مدیریت آب سد از متوسط کشوری عقب‌تر است

گرگان- معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: برخی استان‌ها ظرفیت ساخت سد را تکمیل کرده ولی گلستان در بخش مدیریت آب سد هنوز از متوسط کشوری عقب‌ تر است.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ ملایی بعدازظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران در گرگان اظهارکرد: استفاده بیش از اندازه از منابع آب سفره‌های زیر زمینی سبب کاهش این منابع و افت کیفیت آن شد بنابراین با اجرای طرحی جامع به دنبال تأمین آب از منابع سطحی با احداث تصفیه خانه‌ها هستیم.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: گلستان هم از جمله استان‌هایی است که برنامه تأمین آب شرب از منابع سطحی در آن اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: وزارت نیرو با اجرای یک برنامه جامع تا ۱۰ سال آینده حدود ۳.۵ میلیارد مترمکعب از آب شرب مورد نیاز در کشور را از منابع آب سطحی تأمین خواهد کرد.

ملایی ادامه داد: در شرایطی قرار داریم که باید بیشتر به فکر مدیریت بهره‌وری و حفاظت از منابع آب باشیم تا از آسیب احتمالی کم‌آبی در امان بمانیم.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: برای بهره وری بیشتر در بخش کشاورزی با توجه به خشکسالی و بهره‌وری پایین آب باید الگوی کشت مناسب برای دشت‌های کشور شود.

وی با اشاره به مصرف حدود ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی ادامه داد: بهره وری فعلی آب در بخش کشاورزی تولید ۱.۳ کیلوگرم محصول به ازای هر مترمکعب آب است که این رقم در دنیا بین دو تا سه کیلوگرم است.

ملایی افزود: تولید سالانه محصولات کشاورزی در کشور بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون تن است که به دلیل کم‌آبی فعلی کشور سرمایه گذاری در این بخش باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به ساخت ۲۰۰ سد بزرگ و کوچک در کشور و ظرفیت حفظ ۵۲ میلیارد متر مکعب آب در مخازن آن‌ها گفت: برخی استان‌ها ظرفیت ساخت سد را تکمیل کرده‌اند ولی استانی مانند گلستان در بخش مدیریت آب سد هنوز از متوسط کشوری عقب‌تر است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1192405

مهمترین اخبار ایران و جهان: