نیوز سیتی!
05 اردیبهشت 1402 - 09:18

رسانه‌ها در کنار نماینده رهبری/ اینجا همه برای یک دغدغه آمده‌اند: «استان سمنان»

این روزها خبرهای خوشی از همدلی و همراهی اهالی رسانه‌ در استان سمنان با نماینده رهبری به گوش می‌رسد. اینجا همه برای یک دغدغه آمده‌اند: «استان سمنان»!

خبرگزاری فارس- سمنان: هفته گذشته، نشست شماری از اهالی رسانه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با پیگیری دفتر نماینده رهبری برگزار شد؛ برنامه‌ای که نکات قابل تأمل و توجهی به همراه داشت.

چنانچه مهران مظهری، مسؤول ارتباطات و رسانه دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان گفته، ارتباط بیشتر رسانه‌ها با بخش‌های مختلف دفتر نماینده رهبری یکی از اهداف مهم مدنظر است. او همچنین از تعامل جامعه رسانه‌ای استان با دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان هم تقدیر کرده است.

اما در نشست اخیر، ۲۱ نفر از مدیران مطبوعات، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های مجازی سراسر استان سمنان، نظرات و دیدگاه‌های خود را پیرامون مسائل شهرستانی و استانی با نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان در میان گذاشتند که در نوع خود، اقدامی جدید و قابل‌تقدیر بود.

اهالی رسانه در استان سمنان در سخنان خود، توجه بیشتر مسؤولان و مدیران استان به اصحاب خبر، رسانه و مطبوعات، تسریع در انتصاب مدیران دستگاه‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند، انعکاس مطالبه اساسی مردم پیرامون بحران آب در سفر آتی ریاست جمهوری به استان  و نقدپذیری و سعه‌صدر بیشتر مسؤولان و خویشتن‌داری در مواجهه با رسانه‌ها و خبرنگاران را از مسؤولان خواستار شدند.

همچنین امنیتی نشدن فضای خبری و رسانه‌ای استان، توجه به ارتقای کیفی خدمات بهداشتی و درمانی در نقاط مختلف استان، طرح مشکلات اقتصادی و معیشتی و گلایه‌های مردم از سوی ائمه جمعه، پیگیری مسائل سراسر استان از تریبون‌ نماز جمعه مرکز استان، توجه به مسائل حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و توجه به توسعه ورزش در استان و تأمین زیرساخت‌های ورزشی در شهرستان‌ها از دیگر نکاتی بود که در این نشست مطرح شد.

جوش و خروش ستودنی رسانه‌نگاران

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان اما در این نشست، سخنان مبسوطی در باب اهمیت کار رسانه داشت و به رسالت‌های خطیر و ارزشمند خبرنگاران و اصحاب رسانه اشاره کرد و گفت: خبرنگار باید جایگاه، ارزش و معیار خود را بشناسد و اگر این‌گونه باشد، قطعاً تأثیرگذاری‌اش به‌مراتب بیشتری خواهد داشت.

وی با تأکید بر لزوم توجه خبرنگاران به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف به عنوان یک نقشه راه روشنگرانه گفت: اگر رسانه مسؤولیت و جایگاه خود را در  نظام اسلامی بداند، به‌درستی به وظیفه و رسالت خود در امر جهاد تبیین و امربه‌معروف و نهی از منکر عمل می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با اشاره به اشرافی که نسبت به موضوعات و مسائل مختلف دارد و سعی و تلاشی که در این راستا می‌شود، بیان کرد: جوش و خروش رسانه‌نگاران و خبرنگاران و دغدغه‌مندی این قشر برای اصلاح امور و تلاش برای رساندن مطالب و مسائل مختلف به گوش مسؤولان بسیار مهم و ستودنی است.

مستندات قرآنی برای معیارهای خبررسانی

مطیعی به برخی مستندات قرآنی برای بیان معیار گفت‌وگو و خبررسانی اشاره کرد و گفت: رسانه با قول و خبر سروکار دارد و بر اساس نص صریح قرآن، خبری که خبرنگار قصد اطلاع‌رسانی آن را دارد، باید «یقینی» باشد.

وی تصریح کرد: مسؤولان باید به واسط اخباری که خبرنگاران اطلاع‌رسانی می‌کنند، شاخک‌هایشان تیز شود، امور را پیگیری و گرهی را باز کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن خبر خبردهنده باید «محکم» و «قطعی» باشد، افزود: اگر چنین خبری مستند و منصفانه باشد، مسؤول مربوطه نیز درصدد رفع و یا جبران آن برمی‌آید.

مطیعی یکی دیگر از ویژگی‌ها و معیارهای خبر صحیح را بر اساس مستندات قرآنی «پاکیزگی» و «آلوده نبودن به شواهد» عنوان کرد و گفت: گاهی دیده می‌شود برخی خبرگزاری‌ها یا روزنامه‌ها مطلب یا تیتر را به‌گونه‌ای دیگر بیان می‌کنند؛ خبرنگاران باید در ارائه خبر خود مراقب باشند؛ چراکه جابه‌جایی یک کلمه و قرار نداشتن آن در جای درست معنا و مفهوم و برداشتی وارونه خواهد داد؛ بنابراین معیار «پاکیزه‌گویی» هم در گفت‌وگوهای شخصی و هم در اخبار رسانه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

نه به مچ‌گیری و عیب‌جویی

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان تأکید کرد: قول رسانه بر اساس آیات قرآنی باید گویا، شفاف و بلیغ باشد و در هاله‌ای از ابهام بیان نشود و به‌عبارتی، باید مطالب از شفافیت لازم برخوردار باشند.

وی از دیگر معیارهای خبر را رعایت ادب اسلامی با بیانی لین و نرم عنوان کرد و گفت: رعایت این ویژگی‌ها به معنای این نیست که مسامحه و مماشاتی صورت گیرد؛ بلکه باید با صدایی رسا مسائل بیان شود.

مطیعی اظهار کرد: مطالب ارائه‌شده در هر رسانه‌ای بر اساس نص صریح قرآن باید «کریمانه» و «بزرگوارانه» باشد و اینکه فردی بخواهد با خبری که اطلاع می‌دهد، مچ‌گیری کند یا عیب‌جویانه باشد، این روش درست نیست.

هم‌صدا در راه اولویت‌ها

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با اشاره به اولویت‌های نخست استان سمنان یعنی «کم‌آبی» و «جمعیت» گفت: همان‌طور که لازم و ضروری است تا مسؤولان و نمایندگان مردم استان در رساندن دغدغه‌های استان به گوش مسؤولان کشوری هم‌صدا باشند، به ویژه در موضوع کم‌آبی چراکه یک موضوع استانی است، خبرنگاران نیز باید با یکدیگر در این راستا یک‌صدا باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان از دیگر ویژگی‌هایی که خبرنگار باید در ارائه خبر خود بدان اهتمام ویژه داشته باشد، را سادگی و آسانی عنوان کرد گفت: خبر باید میسور، راست و ساده و آسان باشد و از دیگر ویژگی‌های خبر، «عدالت‌محوری» است.

مطیعی به جامعه خبرنگاران تأکید کرد: خبرنگاران باید به قول و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در موضوعات کلان توجه کنند؛  ایشان به نقش جمهوری اسلامی در نظم نوین جهانی اشاره‌ کرده‌اند و این خود باید به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه خبرنگاران استان باشد و فقط خبرنگاران خود را محدود و محصور در پوشش و پرداختن به خبرها و گزارش‌های محلی و شهرستانی و استانی نکنند.

وی با تأکید بر اینکه خبرنگاران باید مطالبه‌گر باشند، گفت: اگر خبر خبرنگاران و اصحاب رسانه تأثیرگذاری‌اش جنبه هدایتی و مؤثر بودن داشته باشد و دنبال حل معضل باشند، قابل تقدیر است.

اقدامی نیازمند تکرار

به‌هرحال، تلاش‌های دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان برای ارتباط‌گیری قوی‌تر با اهالی رسانه امروز جایگاه ویژه‌ای در رفع مشکلات مردم به‌ویژه در انعکاس خواسته‌ها و نیازهایشان از مسؤولان اجرایی داشته؛ اقدامی که نیازمند تکرار بیشتر است.

پایان پیام/74007/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1168849

مهمترین اخبار ایران و جهان: