نیوز سیتی!
09 فروردین 1402 - 21:43

برنامه نوروزگاه در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار می‌شود

مسئول میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرودشت از اجرای برنامه‌ نوروزگاه در محوطه میراث جهانی تخت جمشید خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مرودشت، محمدتقی قلعه‌نویی در جمع خبرنگاران از اجرای برنامه نوروزگاه در مجموعه جهانی تخت جمشید خبر داد و گفت: هدف از اجرای برنامه نوروزگاه، آشنایی مسافران نوروزی با فرهنگ‌ها ، آداب ، رسوم و آئین کهن ایرانیان در خطه فارس و به خصوص مردم شهر مرودشت است.

وی افزود: این رویداد شامل اجرای آئین‌ها و موسیقی سنتی در سیاه‌ چادر عشایری، پخت و عرضه نان تیری وهمچنین به نمایش گذاشتن صنایع دستی‌ است.

قلعه نویی بیان داشت: از مهم‌ترین بخش‌های جشن نوروزگاه در این ایام اجرای آئین‌های سنتی بومی  از جمله موسیقی محلی همچون ساز و نقاره ، به همراه بازی محلی و به اصطلاح  تَرکه ‌بازی است.

وی ادامه داد:  اجرای برنامه نوروزگاه امسال با همکاری ایلات قشقایی در سیاه چادر عشایری برپا شده تا  به معرفی سنت ها و آئین‌های بومی بپردازند تا همگان با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شوند.

قلعه‌نویی در خاتمه تاکید کرد: برگزاری جشن نوروزگاه و دیگر رویدادهای فرهنگی در  ایام نوروز، موجب توسعه صنعت گردشگری و همچنین معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های فرهنگی کشورمان به جهانیان می شود.

پایان پیام/

 

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1116805

مهمترین اخبار ایران و جهان: