نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 16:09

آنکارا: جهان از آمریکا متنفر است

وزیر کشور ترکیه با حمله به واشنگتن گفت که تمام جهان از آمریکا تنفر دارد و تلاش‌ها برای تحمیل فرهنگ این کشور به دنیا، محکوم به شکست است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه می‌گوید که آمریکا در حال از دست دادن اعتبار جهانی‌اش است و همه دنیا از این کشور بیزارند.

سویلو در مراسمی پیش از انتخابات ترکیه در جمع جوانان استانبول گفت: تلاش‌های غرب برای تحمیل ارزش‌ها و فرهنگ آمریکا به جهان محکوم به شکست است چون هژمونی این کشور دیگر وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اروپا در آفریقا به پنجه آمریکا بدل شده، افزود: امروز دیگر چیزی به اسم اروپا وجود ندارد. زیاد فکر خودتان را درگیرش نکنید. این آمریکا است که وجود دارد و اروپا قطاری در پی کاروان آمریکا است و هیچ خصوصیت ویژه‌ای ندارد.

سویلو به مشکلات متعدد اروپا از جمله بدنامی مداوم رهبران، پیری جمعیت و مصائب اقتصادی نیز اشاره کرد. وزیر کشور ترکیه گفت که او از تروریسم وحشتی ندارد زیرا فعالیت تروریست‌ها و تلاش‌ها و اقدامات لازم برای مقابله با آنها روشن و شفاف است.

وی افزود: اما یکی از خطرات بززرگ در جهان تروریسم فرهنگی است و ما با آن مواجهیم و این تروریسم ویران کردن ساختار خانواده، اخلاق، تمدن کشورها تاریخ‌شان، مذهب ما، ارزش‌های ما، سنت‌ها، آداب و رسوم و آنچه مادران و پدران‌مان به ما آموخته‌اند را هدف گرفته است.

سویلو با تاکید بر اهمیت انتخابات پیش‌رو در ترکیه گفت: ترکیه در حال تغییر تاریخ است. این انتخابات، تاریخ را به طور کلی تغییر خواهد داد و به همین دلیل است که آمریکا و اروپا ما را تحت فشار گذاشته‌اند. به همین دلیل است که پ‌.ک‌.ک(گروهک شبه‌نظامی که ترکیه ان را تروریستی می‌داند) به فشار می‌آورد.

مردم ترکیه ۱۴ ماه مه(۲۴ اردیبهشت) برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، پای صندوق‌های رای خواهند رفت. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی این کشور به عنوان نامزد ائتلاف خلق، در این انتخابات حضور دارد. کمال قلیچداراوغلو از ائتلاف ملت، رقیب اردوغان است.

پس از آنکه جِف فلیک، سفیر آمریکا در ترکیه اوایل ماه جاری با قلیچ‌داراوغلو دیدار کرد، احساسات ضدآمریکایی نیروهای حامی اردوغان تشدید شد. رئیس جمهور ترکیه این اقدام را مورد انتقاد قرار داد و گفت که «سفیر آمریکا باید به عنوان یک دیپلمات جایگاه خودش را بداند.»

ترکیه که زمانی به همراه جبهه‌های ناتو در دریای سیاه و مدیترانه، حامی و پشتیبان این ائتلاف نظامی بود، تحت هدایت اردوغان و در بحبوحه سرد شدن نگاه ترک‌ها به آمریکا و غرب، رفته رفته به سمت استقلال راهبردی خود از واشنگتن پیش رفت. حمایت آمریکا از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در ترکیه، بیش از سه دهه بن‌بست مذاکرات در مسیر الحاق احتمالی آنکارا به اتحادیه اروپا و مصائب و مشکلات ریز و درشت دیگر، بسیاری از مردم این کشور را نسبت به ائتلاف با غرب بدبین کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1159905

مهمترین اخبار ایران و جهان: