نیوز سیتی!
03 اردیبهشت 1402 - 02:08

آمریکا به دنبال ایجاد کشور تروریستی در مجاورت ماست

وزیر داخلی ترکیه، امریکا را به تلاش برای ایجاد یک دولت تروریستی در کنار ترکیه متهم کرد و به شدت سیاست‌های منطقه‌ای واشنگتن را زیر سوال برد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سلیمان سویلو»، وزیر داخلی ترکیه، آمریکا را به تلاش برای ایجاد یک دولت تروریستی در کنار ترکیه متهم کرد.

سویلو در گفتگو با سی‌ان‌ان ترک گفت: «پس از وقایع گزی (اعتراض در استانبول که در سال ۲۰۱۳ به ناآرامی تبدیل شد)، ترکیه با مجموعه‌ای از وقایع مواجه شد که منجر به کاهش سرمایه گذاری گردید. به این موارد بیماری همه گیر کرونا اضافه شده است. ما با بزرگترین موج مهاجرت در جهان روبه‌رو هستیم. این شرایط با هزینه‌های مختلفی همراه است. آمریکا می‌خواهد در کنار ما یک کشور تروریستی ایجاد کند. ما در حال انجام اقدامات احتیاطی هستیم. ما چهار عملیات بزرگ علیه این کار انجام دادیم.»

اعتراضات مورد اشاره وزیر داخلی ترکیه به اعتراضاتی اشاره دارد که در اواخر ماه می سال ۲۰۱۳ در استانبول به دلیل تصمیم مقامات مبنی بر از بین بردن پارک گزی در منطقه تقسیم و ساخت یک مجتمع تجاری و تفریحی در محل آن به عنوان بخشی از بازسازی میدانی به همین نام برگزار شد. این اعتراضات به موجی از اعتراضات علیه سیاست‌های رجب طیب اردوغان، نخست وزیر وقت تبدیل شد. به گفته سویلو، خطر (ایجاد یک دولت تروریستی) از بین نخواهد رفت مگر اینکه عامل امریکایی آن حذف شود.»

وی همچنین با انتقاد از سیاست‌های منطقه آمریکا خاطرنشان کرد: «آن‌ها (ایالات متحده) با افغانستان چه کرده‌اند؟ اگر من یک آمریکایی بودم از این وضعیت ناراحت می‌شدم. مردم زیر چرخ‌های هواپیما آویزان بودند. بهبودی برای عراق و سوریه آسان نیست. هزینه‌های ثابت وجود دارد. این کار آسانی نیست. آمریکا مدت‌ها است در تلاش برای ایجاد یک کشور تروریستی است. بیش از ۴۰ سال است که ترکیه می‌جنگد. ۸۶ تروریست در کوه‌ها (در شمال عراق) باقی مانده‌اند. آیا آن‌ها واقعاً فکر می‌کنند که ترکیه نمی‌تواند با این موضوع مبارزه کند… دیروز من در حکاری بودم، جایی که در منطقه کاتو مارینوس منطقه لجستیکی برای یک سازمان تروریستی وجود داشت. زمانی که ما عملیات کاتو را انجام دادیم، صدها تروریست در آنجا بودند. ما از انتقال منابع مادی و فنی به آنجا جلوگیری کردیم، انتقال مادی و فنی و انسانی را متوقف کردیم.»

پس از حمله تروریستی سال گذشته در استانبول، سویلو گفت که آنکارا تسلیت واشنگتن را نمی‌پذیرد. پس از آن وزیر کشور ترکیه از سفیر آمریکا خواست که دستان کثیف خود را از کشورش دور کند. سویلو همچنین روز سه‌شنبه در جریان دیدار با جوانان در استانبول گفت که ایالات متحده آبروی خود را از دست داده است.

دو روز پیش از این نیز وزیر کشور ترکیه گفته بود که آمریکا در حال از دست دادن اعتبار جهانی‌اش است و همه دنیا از این کشور بیزارند. سویلو در مراسمی پیش از انتخابات ترکیه در جمع جوانان استانبول گفته بود: «تلاش‌های غرب برای تحمیل ارزش‌ها و فرهنگ آمریکا به جهان محکوم به شکست است چون هژمونی این کشور دیگر وجود ندارد.»

مردم ترکیه ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت) برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی این کشور به عنوان نامزد ائتلاف خلق، در این انتخابات حضور دارد. کمال قلیچداراوغلو از ائتلاف ملت، رقیب اردوغان است.

پس از آنکه جِف فلیک، سفیر آمریکا در ترکیه اوایل ماه جاری با قلیچ‌داراوغلو دیدار کرد، احساسات ضدآمریکایی نیروهای حامی اردوغان تشدید شد. رئیس جمهور ترکیه این اقدام را مورد انتقاد قرار داد و گفت که «سفیر آمریکا باید به عنوان یک دیپلمات جایگاه خودش را بداند.»

ترکیه که زمانی به همراه جبهه‌های ناتو در دریای سیاه و مدیترانه، حامی و پشتیبان این ائتلاف نظامی بود، تحت هدایت اردوغان و در بحبوحه سرد شدن نگاه ترک‌ها به آمریکا و غرب، رفته رفته به سمت استقلال راهبردی خود از واشنگتن پیش رفت. حمایت آمریکا از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در ترکیه، بیش از سه دهه بن‌بست مذاکرات در مسیر الحاق احتمالی آنکارا به اتحادیه اروپا و مصائب و مشکلات ریز و درشت دیگر، بسیاری از مردم این کشور را نسبت به ائتلاف با غرب بدبین کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1164893

مهمترین اخبار ایران و جهان: