نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 13:19

محرومیت زیرساختی در شهرستان بهمئی/ اشتغال زایی در منطقه ضروری است

یاسوج_ امام جمعه بهمئی گفت: شهرستان بهمئی علیرغم تمام ظرفیت ها در روند توسعه زیرساخت ها محروم است.

حجت‌الاسلام اسماعیل صلواتی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در صورتی که نمایندگان و وزرا جامع‌نگر و آینده‌نگر باشند، با توجه به ظرفیت‌های موجود در این منطقه، انقلاب بزرگی در حوزه اشتغال و تولید رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب از امکانات مادی و معنوی محروم بود، بیان کرد: بهمئی در سال ۱۳۱۶ ضربه‌ای به خاندان پهلوی وارد کردند و همین موضوع باعث شد تا این خاندان این استان را در محرومیت قاطع نگه دارند.

وی افزود: بهمئی هرچه دارد از برکات نظام و انقلاب اسلامی است، به گونه‌ای که مردم این منطقه با انقلاب اسلامی احیا شدند و نجات یافتند.

امام جمعه بهمئی با اشاره به اینکه مردم این منطقه درد و رنج زیادی را متحمل شده‌اند، اظهار کرد: با سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۱ برکاتی نصیب این استان شده است.

وی با اشاره به پتانسیل‌های منطقه، ابراز داشت: این استان دارای ۲۸۰ جاذبه طبیعی، ۲۵۰ امامزاده و ۷۰۰ اثر تاریخی است و از نظر طبیعت و گردشگری ظرفیت‌های فراوانی دارد.

حجت‌الاسلام صلواتی عنوان کرد: بهمئی از نظر اقلیمی، کشاورزی و دامپروری دارای ظرفیت‌های فراوانی است که اگر برنامه‌ریزی درست باشد و مسئولین پای کار باشند، در حوزه‌های مختلف از جمله دامپروری، این منطقه می‌تواند به قطب دامپروری در کشور تبدیل شود.

خطیب جمعه بهمئی گفت: یکی از مشکلات عشایر این منطقه نبود کارخانه شیر و کشتارگاه است و همین مسئله باعث شده است تا در حوزه دامپروری ضعف‌های فراوانی وجود داشته باشد، لذا تأمین زیرساخت‌ها در حوزه امنیت غذایی و سایر مباحث ضروری است.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت علوفه موجب شده تا مردم دام‌های خود را بفروشند و از طرف دیگر نبود سردخانه، مشکلات اساسی برای تولید، نبود صنایع تبدیلی برای تولیدات و… عشایر را ناامید کرده است.

حجت الاسلام صلواتی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی، سیب، انگور، پیاز، مرکبات، جو و… در این منطقه تولید می‌شود و در کشت‌های گلخانه‌ای نیز ظرفیت‌های ویژه‌ای در اختیار است، اما متأسفانه از هیچ کدام از این ظرفیت‌ها استفاده لازم نشده است.

وی افزود: اگر مسئولان و نمایندگان جامع‌نگر و آینده‌نگر بودند و فرصت‌سوزی نمی‌کردند و زمینه احداث کارخانجات را در حوزه صنعت پیگیری می‌کردند، امروزه از استان‌های دیگر برای اشتغال به این منطقه روی می‌آوردند، اما متأسفانه این منطقه از امکانات و زیرساخت‌ها محروم مانده است.

خطیب جمعه بهمئی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این منطقه بهترین شرایط، استعدادها و ظرفیت‌ها را دارد و از نظر اقلیمی جز استان‌های برتر کشور و تولید کننده نفت و گاز در کشور، دارای بزرگترین معدن فسفات کشور و دارای معادن سنگ آهک، گوگرد و … است.

وی ادامه داد: استان در حوزه گردشگری، بناهای تاریخی و آبشارهایی دارد که اگر در هر جایی از کشور وجود داشتند، تمام کشور آماده بودند تا برای مسافرت و تفریح به آنجا سفر کنند، اما متأسفانه از ابتدایی‌ترین امکانات محروم هستند.

حجت‌الاسلام صلواتی گفت: استان در زمینه پرورش ماهیان و آبزی پروری و ایجاد استخرهای پرورش ماهی فرصت بینظیری در اختیار قرار دارد، اما حتی یک کارخانه تولید تن در این منطقه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: حدود یک میلیون هکتار از اراضی استان دارای پوشش جنگلی و گل‌ها هستند و دارای ظرفیتی بی نظیر برای پرورش زنبور عسل است.

امام جمعه بهمئی بیان کرد: وظیفه امام جمعه نیز این است که نقاط ضعف و قوت را بیان کند و راهکار ارائه دهد و ظرفیت‌های استان را به گوش مسئولان استانی و کشوری برساند، لذا انتظار داریم تا در دولت مردمی و انقلابی، تدابیر ویژه‌ای برای رفع مشکلات منطقه اندیشیده شود و با جامع نگری، آینده درخشانی را برای مردم منطقه رقم بزنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1126949

مهمترین اخبار ایران و جهان: