نیوز سیتی!
08 اردیبهشت 1402 - 21:55

ضرورت ثبت جهانی مجموعه زندیه، مدیران فارس را گرد هم آورد

استاندار فارس گفت: در بحث حفظ هویت ملی و اسلامی و شهری تمام‌قد پای کار هستیم و به هیچ وجه ‌نمی‌گذاریم لطمه‌ای به بافت تاریخی شیراز وارد شود و درعین حال پیگیر ثبت جهانی مجموعه زندیه نیز هستیم.

حمایت از ثبت جهانی محور زندیه را وظیفه خود می‌دانیم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس در مراسم بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار در شیراز ابتدا گفت: امیدواریم از این پس شاهد یک حرکت جهشی جدید در شهر شیراز در زمینه حفظ بافت تاریخی باشیم و تا زمانی که این مهم به نتیجه برسد نیز پای کار ایستاده ایم.

وی ادامه داد: ایجاد تغییر در برخی دروس معماری در دانشگاه‌ها، ایجاد تغییر در قوانین ارتقاء اساتید رشته‌های مهندسی و معماری و تدوین آیین نامه ارایه تسهیلات به ساخت و سازهای منطبق با معماری ایرانی اسلامی از جمله مواردی است که در جهت حفظ هویت بافت تاریخی باید دنبال شود.

استاندار فارس در پاسخ به پیشنهاد مطرح شده در خصوص ثبت جهانی محور زندیه شیراز گفت: برای تحقق این مهم هرگونه کمک و حمایتی که نیاز باشد را خواهیم داشت.

ایمانیه افزود: ساخت این مجموعه گامی در جهت احیای بافت تاریخی شیراز است و ثبت جهانی آن هم می تواند اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: باید به بازگشت حیات به بافت تاریخی و بازسازی و احیای آن کمک کنیم چرا که برخی از فضاهای ایجاد شده در این بافت در شان جایگاه شهر شیراز نیست و به مکانی برای برخی ناهنجاری‌ها تبدیل شده است.

 اظهارکرد: امروز باید بناهایی داشته باشیم که در قرن‌های آینده گفته شود که این بناها مربوط به دوران پس از انقلاب اسلامی است.

حفظ بافت ارزشمند تاریخی در دستور کار قرار خواهد گرفت

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس با بیان اینکه استانداری فارس آمادگی لازم جهت هرگونه همکاری برای ثبت ملی بافت تاریخی دارد، گفت: با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد بافت تاریخی و دغدغه شهروندان فرهنگ دوست، شیراز، اساتید متخصصان حوزه معماری شهرسازی و میراث فرهنگی برای حفظ این بافت ارزشمند ضروری است که پیگیری‌های لازم از سوی وزارت میراث فرهنگی برای ثبت ملی این محدوده در دستور کار قرار بگیرد.

جمشیدی اضافه کرد: افزون بر وجود آثار و بناهای متعدد تاریخی در این محدوده، این بافت تاریخی محل زندگی بزرگانی هم چون حافظ سعدی ملاصدرا و صدها شخصیت بزرگ فرهنگی ایران بوده و از این حیث نیز جزو شهرهای منحصر به فرد و استثنایی محسوب می‌شود.

جمشیدی به سایر ویژگی‌های بافت تاریخی شیراز اشاره کرد و گفت: عناصر معماری منحصر به فرد خانه‌های شیراز مانند سردرهای خاص نوع حیاط مرکزی و سازماندهی فضاها و همچنین تزئینات مخصوص سبک شیراز از ویژگیهای این محدوده تاریخی بوده و فضاهای شهری خاص مانند مراکز محلات و فضاهای شهری حکومتی دوره زندیه از جمله ویژگی‌های این شهر تاریخی است که شیراز را از سایر شهرهای تاریخی کشور متفاوت کرده است.

شهردار کلان‌شهر شیراز نیز با اشاره به اهمیت میراث زندیه به‌عنوان بزرگترین میراث باقیمانده گفت: باید تلاش کنیم پروژه زندیه ثبت جهانی شود.

محمدحسن اسدی در ویژه برنامه بزرگداشت روز معمار و روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی با اشاره به استقبال گسترده‌ای که میهمانان نوروزی از شیراز به‌ویژه از بافت تاریخی داشتند، اظهار کرد: حجم میلیونی زائران و گردشگران نوروزی در تعطیلات نوروزی با توجه به ماه رمضان و حتی تعطیلات عید فطر ظرفیت بسیار خوبی است. 

به گفته این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز مدارس، مساجد و گذرگاه‌های زیادی در این کلان‌شهر وجود دارد که طی چند صد سال به ما ارث رسیده که امروزه میزبان زائران و گردشگران شهر شیراز؛ سومین حرم اهل‌بیت(ع) هستند.

آمادگی شروع فاز یک پروژه زندیه و احیای پروژه توپخانه را داریم

اسدی با اشاره به اهمیت میراث زندیه به‌عنوان بزرگترین میراث باقیمانده بیان کرد: باید تلاش کنیم پروژه زندیه ثبت جهانی شود.

پروژه زندیه و احیای پروژه توپخانه یکی از پروژه‌های بسیار مهم در سال جاری بوده که شهردار کلان‌شهر شیراز در این زمینه بیان کرد: درصورت همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آمادگی شروع فاز یک پروژه را داریم.

او با توجه به اهمیت بافت تاریخی و حفظ آن به اصلاح قوانین و توجه مسؤولین و اجرای وظایف قانونی تأکید و تصریح کرد: شهرداری شیراز وظیفه قانونی خود را در خصوص مرمت و حفظ ابنیه تاریخی انجام می‌دهد.

اسدی گفت: طی سال قبل و جاری  بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شده که بخشی از آن اجرا شده است و شاید سرآمد پروژه‌هایی که شهرداری انجام خواهد داد، در سال جاری باشد‌.

پایان پیام/ ف

منبع: فارس
شناسه خبر: 1174593

مهمترین اخبار ایران و جهان: