نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 18:25

غرب هم فهمیده است منافقین مهره سوخته‌اند

ویژه‌برنامه جهان‌آرا، شنبه شب، سوم تیرماه با موضوع علت حمله پلیس آلبانی به مقر منافقین و واکنش کشورهای غربی به این مسأله، با حضور طاها طاهری، پژوهشگر تاریخ معاصر از شبکه افق پخش شد.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ویژه‌برنامه جهان‌آرا، شنبه شب، سوم تیرماه با موضوع علت حمله پلیس آلبانی به مقر منافقین و واکنش کشورهای غربی به این مسأله، با حضور دکتر طاها طاهری (پژوهشگر تاریخ معاصر)، از شبکه افق پخش شد.

در این برنامه، دکتر طاها طاهری با اشاره به این حقیقت که زیست منافقین در شکاف‌های موجود است، اظهار کرد: هر جا اختلافی باشد، وارد شده و آن را به چالشی اساسی تبدیل می‌کنند همانطور که یکی از عوامل طولانی شدن جنگ ایران و عراق هم شدند.

وی افزود: منافقین در آلبانی هم همین روند را در پیش گرفتند و وارد مناسبات داخلی این کشور و در واقع شکاف‌های داخلی شدند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه شاید بتوان بسیاری از مشکلات سیاسی ایران و عربستان و برخی دیگر از کشورها را هم به این مسئله مربوط دانست گفت: منافقین آلبانی را به اتاق جنگ شناختی علیه ایران تبدیل کرده بودند و حتی 900 دستگاه رایانه‌ای هم توسط دولت این کشور در اختیارشان قرار گرفت.

وی ادامه داد: این اتاق جنگ محدود به نبرد نرم و شناختی نبوده و روش‌های تخریب و جنگ شهری هم توسط اکانت‌های مجازی منافقین آموزش داده می‌شد.

طاهری تصریح کرد: آلبانی به این نتیجه رسیده که بخشی از عملیات سایبری علیه ایران که با پشتیبانی اسرائیل انجام شده، تماما از خاک این کشور و پایگاه تیرانا صورت گرفته است.

وی گفت: در رصد پلیس آلبانی و کشورهای غربی، اطلاعاتی از منافقین به دست آمده که نشان می‌دهد اعضای این فرقه، کشورشان را مرکز اقدامات سایبری خود برای ایجاد خشونت در ایران قرار داده‌اند و این برای دولت آلبانی سخت بود که خاکش، مرکز عملیات جنگی علیه یک کشور دیگر باشد.

به عقیده طاهری، پلیس آلبانی باید تحقیقاتش را در مورد منافقین گسترده‌تر کند تا حقایق بیشتری در ارتباط با نقش اعضای این فرقه در ایجاد و تقویت اختلاف میان اروپایی‌ها آشکار شود.

این پژوهشگر تاریخ معاصر خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تصویری که منافقین از خود عرضه می‌کنند واقعیت ندارد و آنها مطرودترین اپوزیسیون خارجی در داخل ایران هستند و این امر در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: مطرود بودن منافقین نزد اپوزیسیون خارج از کشور هم مشهود است، چه اینکه در هیچ گردهمایی علیه ایران طی سال 1401، بین منافقین و سلطنت‌طلب‌ها درگیر شد زیرا آنها گروهی خشونت‌طلب و تمامیت‌خواه شناخته شده‌اند.

طاهری با بیان اینکه بازی آمریکا، فرانسه و اروپایی‌ها علیه ایران در جریان اتفاقات 1401 این بود که ایران از سیاست‌های خود کوتاه بیاید و دست از توسعه منطقه‌ای خود بردارد گفت: ولی امروز آنها فهمیده‌اند که منافقین آن چیزی که می‌گفتند نیستند و این تغییر تصور، چراغ سبزی است که به ایران داده شد البته همه اینها ناشی از حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی در میدان است.

او با تأکید بر اینکه غربی‌ها فهمیده‌اند شرط تعامل با کشور قدرتمندی مثل ایران، این است که اجازه ندهند از داخل خاکشان، علیه ما اقدامی انجام شود عنوان کرد: گفته می‌شود مریم رجوی قبل از عملیات پلیس آلبانی، توسط آمریکایی‌ها مطلع و به بهانه شرکت در اجلاس بروکسل، از پایگاه منافقین خارج شده بود.

به عقیده طاهری، تجربه تاریخی نشان داده اعضای اصلی اینگونه گروهک‌ها، اعضای خود را فدای سلامت خودشان می‌کنند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر افزود: تنها توانمندی منافقین نسبت به سایر گروه‌های اپوزیسیون، قدرت آنها در جاسوسی و تولید اطلاعات است و آنها حاضرند به ازای پول، برای هر کسی این کار را انجام بدهند. این توانمندی، اروپایی‌ها را نگران کرده که ممکن است در منازعات اخیر، اطلاعاتی از یک طرف غربی، در اختیار طرف دیگر قرار بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: در زمان شاه هم چند نفر مستشار آمریکایی غیر نظامی که متخصص شنود از شوروی بودند، توسط منافقین کشته شدند.

پایان پیام/ت

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1308849

مهمترین اخبار ایران و جهان: