نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 19:16

در نشست گفتمان کارخانه‌های لبنی استان فارس چه گذشت؟

نشست بررسی مشکلات کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی فارس برگزار و در آن بر تامین نقدینگی و توسعه بازارهای صادراتی محصولات تولیدی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تهیه گزارش از واحدهای لبنی استان فارس در ماه‌های گذشته باعث شد تا نشست گفتمان کارخانه‌های لبنی استان فارس با رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در شهر شیراز برگزار شود و در این نشست علاوه بر حضور مدیر کارخانه‌های لبنی استان فارس، مدیران بانک‌های استان و مدیرکل جهاد کشاورزی نیز حضور داشتند اما باز هم جای خالی مدیر ارشد استان نیز در این جلسه جهت هماهنگی بهتر بین مدیران استان احساس شد.

ابراهیم معتمدی، مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع شیر و فرآورده های لبنی استان فارس گفت: سلامت جامعه با کم شدن سرانه مصرف لبنیات زنگ خطری برای دولت است زیرا به دنبال آن، سرانه درمان افزایش، عمر افراد کاهش و بیماری‌ها باعث ناتوانی مردم می‌شوند که در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم دولت بجای اینکه قیمت محصولات را هرسال بالا ببرد، آن هزینه درمان را که می‌خواهد به مردم پرداخت کند در کمک به تولید صرف نماید که قیمت محصولات بالا نرود و در نتیجه هزینه تولید پایین بیاید.

محصولات لبنی در سبد کالاهای حمایتی قرار گیرد

معتمدی بعد از بیان مشکلات کارخانه‌های لبنی استان در پیشنهادی به حل مشکل کارخانه‌ها در حوزه استانی اشاره کرد و گفت: فرهنگ سازی مصرف لبنیات از طریق وسایل ارتباط جمعی، قرار گرفتن محصولات لبنی استان در سبد کالاهای حمایتی و همچنین ایجاد مشوق‌ها برای دامدارانی که شیر خود را به کارخانه های داخل استان می‌دهند، نظارت بیشتر دامپزشکی بر عدم توزیع شیر خام و ماست بندی‌های سنتی با توجه به بیماری های مشترک انسان و دام، کاهش هزینه های نمونه برداری آزمایشگاه‌ها از طرف استاندارد و غذا و دارو، توصیه به تعاونی‌ها و فروشگاه های دولتی برای خرید لبنیات تولیدی استان و حمایت از تشکل‌ها به‌عنوان بازوی خدمت می‌توان در جهت رفع مشکلات کارخانه های حوزه استان فارس استفاده کرد.

تعرفه آب، برق و گاز کارخانه‌های لبنی به بخش کشاورزی تبدیل شود

وی در حوزه ملی نیز پیشنهاد داد: تعرفه صنعتی آب، برق و گاز کارخانه‌ها با توجه به اینکه کارخانه‌های لبنی جزئی از صنایع تبدیلی بخش کشاورزی می باشد به به‌خصوص کشاورزی تبدیل شود، همچنین حذف کامل مالیات ارزش افزوده از کلیه محصولات لبنی، تمدید مدت بازپرداخت وام ها با توجه به تورم و افزایش قیمت نهاده‌ها و همچنین اختصاص وام سرمایه در گردش برای کارخانه هایی که در سال گذشته امکان دریافت وام برای شان میسر نشده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع شیر و فرآورده های لبنی استان فارس ادامه داد: تامین اعتبار و اجرای توزیع شیر مدارس برای جلوگیری از پوکی استخوان و رشد جسمی کودک، حذف عوارض و تعرفه های گمرکی بر صادرات محصولات لبنی جهت رقابت بین سایر رقبای خارجی، اخذ مالیات بر کالاهای زیان آور مانند سیگار، شکر و نوشابه های گازدار و اختصاص آن به یارانه محصولات لبنی برای کاهش قیمت ها، اختصاص یارانه پنهان و آشکار بر لبنیات برای کاهش هزینه تولید و درمان پوکی استخوان، خرابی دندان، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان سینه و روده، فراموشی و غیره، حذف قیمت های دستوری بر کالاهای لبنی و اجازه رقابت سالم به کارخانه ها و اجرای سیاست عرضه و تقاضای و همچنین با توجه به تحریم‌ها، دولت ترتیبی اتخاذ نماید که وصول ارز ناشی از صادرات زمان‌بر نباشد از پیشنهادات در حوزه ملی دانست.

مصرف سرانه لبنیات  در ایران کمتر از ۶۰ کیلوگرم است

شجاعی مدیر یک کارخانه لبنی استان فارس با اشاره به اینکه چالش ها در حوزه دامپروری و لبنیات زیاد است افزود: بر اساس آمار، متوسط روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مصرف شیر است که فرهنگ کشورها بر اساس مصرف روزانه محاسبه می‌شود و مصرف سرانه بالای ۳۰۰ کیلوگرم است اما در ایران کمتر از ۶۰ کیلوگرم است.

اختلاف آمار بررسی شود

وی به اختلاف آمار در تولید نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار داده‌های جهاد کشاورزی تولید سرانه کشور را ۱۱و نیم میلیون تن اعلام می‌کند ولی مرکز آمار ۸و نیم میلیون تن که نیاز است ورودی باشد تا این ۳ میلیون تن اخلاف بررسی شود.

در ادامه این نشست مدیران کارخانه‌های لبنی نیز عمده مشکلات خود را  تامین منابع مالی، تخصیص ارز مبادله‌ای، وجود چالش های اداری در ادارات اتان فارس جهت سرمایه گذاری، مشکلات بانکی، عدم پرداخت خسارت، سرمایه در گردش، حمایت ادارات و بانک ها از کارخانه‌های تعطیل جهت به گردش درآمدن چرخ کارخانه، مشکلات صادرات لبنی در سطح بین المللی، عدم تهاتر ارز ریالی،عدم وجود زیرساخت های تکنولوژی در بخش صادرات، کاهش سرانه سوخت‌گیری ماشین های لبنی، عدم برق رسانی به واحد‌های توسعه بافته لبنی، تغییر تعرفه های آب، برق و گاز دانستند.

فرآیند جذب سرمایه تولیدکنندگان تسهیل شود

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در نشست گفتمان کارخانه های لبنی استان فارس نیز با تاکید بر اینکه فرآیند سرمایه‌گذاری باید تسهیل شود، مطرح کرد: مسئولان بایستی شرایط لازم و مناسب را برای جذب سرمایه در تمامی بخش‌های تولید فراهم کنند تا امکان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌آفرینی ایجاد بشود.

وی با اشاره به اینکه احصای مشکلات اصلی تولیدکنندگان باید در دستورکار مدیران و مسئولان قرار داشته باشد، ادامه داد: عمده مشکلات تولیدکنندگان به ویژه صنایع لبنی کمبود نقدینگی و بازار مصرفی است که تاکنون علیرغم تلاش‌های صورت گرفته در سطح ملی و محلی اما همچنان مسائل مربوط به این حوزه باید به صورت هدفمند پیگیری بشود.

عسکری با بیان اینکه بانک‌ها باید به تکالیف قانونی خود متعهد باشند، افزود: هر گونه ترک‌فعل و سوء‌مدیریت در سیستم بانکی در نظام تولید اخلال ایجاد می‌کند که در فرآیند نظارتی مجلس اگر قصوری به اثبات برسد به صورت جدی برخورد قانونی خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با ضرورت هماهنگی سیستم بانکی با متولیان دولتی بخش تولید، گفت: تولیدکنندگان نباید در یک فضای بوروکراسی و ناهماهنگ اداری بلاتکلیف باشند که در این راستا انتظار داریم برنامه‌ریزی بیشتری انجام بپذیرد.

تمامی بانک‌ها باید در تامین نقدینگی لازم تولیدکنندگان مشارکت داشته باشند

وی با تاکید بر اینکه به کارگیری ظرفیت تمامی بانک‌ها در تامین نقدینگی لازم تولیدکنندگان ضرورت دارد، اضافه کرد: مشارکت‌ تمامی بانک‌ها باید در تامین سرمایه مورد نیاز در فرآیند تولید باید بکارگیری بشود تا امکان ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی فراهم شود.

عسکری در پایان با تاکید بر اینکه اهمیت بازارهای بین‌المللی در فرآیند تولید، خاطرنشان کرد: حفظ و ظرفیت‌‌سازی برای ارائه محصولات و فرآورده‌های لبنی در بازارهای جهانی باید اولویت اصلی بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی باشد؛ چراکه اگر مجبور به واردات هم باشیم نباید به فضای بازارهای صادراتی ما آسیب وارد بشود.

گزارش از: رضا کوهی

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1309005

مهمترین اخبار ایران و جهان: