نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 21:13

رتبه بالای اردبیل در بیماری «هاری»

اردبیل- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: یکی از چالش های اساسی ما در استان اردبیل آمار و رتبه بالای این استان در بیماری «هاری» است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جعفرزاده عصر یکشنبه در نشست اعضای شورای اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: همچنان آمار سگ گزیدگی در استان اردبیل بالا است و این نتیجه رهاشدگی سگ‌های ولگردی است که در مناطق مختلف استان شاهد حضور این حیوانات هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه بهداشتی در یک سال گذشته به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خدمات رایگان در شهرها و روستاها ارائه شده است، تصریح کرد: ۶۱ هزار مورد تزریق رایگان واکسن را به گروه‌های سنی هدف اعم از کودک، مادران باردار و سایر گروه‌های سنی شاهد بودیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه آمار بالای بیماری «هاری» در این استان نگران کننده است، گفت: باید شورای شهر و شهرداری در ساماندهی سگ‌های ولگرد ورود پیدا کنند تا بیش از این صدمه‌هایی را در این حوزه شاهد نباشیم.

جعفرزاده به هزینه سنگین مداوا و واکسیناسیون این بیماری تا ۲۲ میلیون تومان اشاره کرد و افزود: مراکز بهداشت به صورت رایگان این خدمات را انجام می‌دهند.

وی به موضوع جمع‌آوری زباله و جلوگیری از شیوع بیماری‌های مختلف از محل توزیع نامناسب زباله‌های شهری را یادآور شد و خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان ناظر در این حوزه ورود پیدا می‌کند.

جعفرزاده به دیگر مسئولیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته ۹۱ هزار مورد بازدید از این مراکز انجام شده و در سایه این نظارت‌ها ۲۵۲ مورد پلمب واحدهای متخلف را شاهد بودیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ما در برابر برخی فشارها و تهدیدها در فک پلمب این واحدها اقدامات غیرقانونی انجام ندادیم بلکه در کنار پلمب واحدهای متخلف، بیش از ۳۹ تن مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته را نیز از چرخه مصرف جامعه خارج کردیم.

جعفرزاده به کلرسنجی آب و رفع آلودگی میکروبی اشاره کرد و ادامه داد: ۱۷۲ هزار مورد کلرسنجی در آب‌های استان انجام شده و در حال حاضر هیچ آلودگی میکروبی را در آب‌های استان شاهد نیستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: در مورد آلودگی شیمیایی نمی‌توان به جرأت اظهار نظر کرد اما جلوی توزیع منابع آب در چند روستای مشگین‌شهر که بدون کلرسنجی در اختیار مردم قرار گرفته بود، گرفته شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1278305

مهمترین اخبار ایران و جهان: