نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 21:56

ترکیه هتک حرمت قرآن در سوئد را محکوم کرد

مقامات ارشد دولت ترکیه انجام اقدامات موهن به کتاب آسمانی مسلمانان در سوئد را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال مجوز پلیس سوئد برای هتک حرمت به قرآن مجید، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه و«عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه این اقدام دولت سوئد را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» فیدان روز چهارشنبه در توییتی نوشت: «اقدام شرورانه در سوئد علیه قرآن در روز اول عید قربان را محکوم می‌کنم.»

وی افزود: «اجازه دادن به این اقدامات اسلام هراسانه ضد مسلمانان به بهانه آزادی بیان غیرقابل قبول است.»

در ادامه اهانت به مقدسات مسلمانان در سوئد به بهانه آزادی بیان، پلیس این کشور اعلام کرد مجوز اعتراضی را صادر کرده که سازمان‌دهنده آن قصد دارد امروز چهارشنبه (۲۸ ژوئن) در آغاز تعطیلات سه روزه عید قربان مسلمانان، خارج از مسجد اصلی استکهلم به قرآن کریم اهانت و آن را بسوزاند.

پلیس سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد خطرات امنیتی مرتبط با این اقدام شنیع «این ماهیت را ندارد که بر اساس قوانین فعلی تصمیم برای رد درخواست (برگزاری چنین تجمعی) را توجیه کند.»

به گزارش آناتولی، «عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه  گفت: «ما موافقت مقامات سوئدی با درخواست برای آتش زدن قرآن در مقابل مسجد در روز عید قربان را محکوم می‌کنیم.»

سیاستمداران سوئدی گرچه از هتک حرمت قرآن انتقاد کرده‌اند اما مدعی هستند باید از «آزادی بیان» دفاع کرد. وزیر خارجه ترکیه پیش‌تر در خصوص هتک حرمت قرآن کریم در سوئد گفت دولت این کشور در این اقدام خباثت‌آمیز که ربطی به آزادی اندیشه ندارد، شریک جرم است.

«راسموس پالودان» سیاستمدار راست افراطی  بهمن ماه گذشته با اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و اهانت به مسلمانان، این کتاب آسمانی را در مقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد به آتش کشید. به دنبال این حادثه ترکیه دیدار با وزیر دفاع سوئد را لغو و سفیر استکهلم را احضار کرد. بسیاری از کشورهای مسلمان نیز خشم خود را از سوزاندن قرآن در سوئد اعلام کردند.

ترکیه علاوه بر این مسئله، با سوئد در زمینه پیوستن به ائتلاف ناتو مشکل دارد(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1316093

مهمترین اخبار ایران و جهان: