نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 09:58

تولید روزانه ۲۰ تن کمپوست در سایت آق قلا

گرگان - مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های استان گلستان گفت: روزانه ۲۰ تن کمپوست در سایت پسماند آق قلا از زباله ها تولید می شود .

حسن ملک شاهکویی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: گلستان دارای دو زون غربی و شرقی در رابطه با دریافت زباله است که در حال حاضر زون غربی آن یعنی آق قلا به طور دائم مشغول به کار است.

وی افزود: زون شرقی استان یا همان زباله آزاد شهر به دلیل مشکلاتی از جمله بوی نامطبوع، فضای کم، نفوذ شیرابه به آب‌های زیر زمینی و جانمایی نادرست امکان دفن زباله را نداشت.

ملک شاهکویی افزود: فقدان تصفیه خانه برای شیرابه‌های زباله یکی از بزرگترین مشکلات این سایت بود که روزانه ۱۴۰ هزار لیتر شیرابه این سایت را انتقال دادیم و لندفیل بهداشتی با پوشش استاندارد و خرید دستگاه سیم تریلر و دو دستگاه کشنده به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال را برای این سایت انجام دادیم. همچنین احداث تصفیه خانه شیرابه با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال، اورهال نمودن دستگاه‌ها و احداث سکوی حمل از دیگر اقداماتی است که برای سایت آزاد شهر انجام شده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند استان افزود: طرح مطالعاتی مکان یابی برای سایت آزاد شهر از دیگر اقدامات اساسی بوده که طرح مطالعاتی اتمام یافته و منتظر اعلام نظر محیط زیست هستیم، به محض موافقت این نهاد و دیگر نهادهای مرتبط کار اجرای سایت جدید آغاز می‌شود.

زون غربی پسماند استان روزانه ۷۰۰ تن زباله دریافت می‌کند

وی بیان کرد: زون غربی سایت پسماند زباله استان یا همان آق قلا با یکهزار هکتار فضا روزانه ۷۰۰ تن زباله دریافت می‌کند.

ملک شاهکویی گفت: هم اکنون خط جدید پردازش در سایت آق قلا با ظرفیت ۲۵۰ تن در روز با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال از منابع داخلی، احداث شده که پس از بتن ریزی آماده بهره برداری است.

وی افزود: احداث سالن تخمیر به طول ۸۰۰ متر، اورهال کردن خط قدیم و همچنین دستگاه‌ها و ماشین آلات از جمله اقدامات مهمی بوده که برای این سایت انجام شده است.

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری‌های استان تصریح کرد: با توجه به اینکه در گذشته زباله‌ها دفن می‌شد لذا برای پوشاندن کامل مناطقی که دفن زباله در آن انجام می‌گرفت ۴۰ هزار تن قرارداد خرید خاک منعقد شده که ۳۰ هزار تن آن خریداری و بر روی زباله‌ها ریخته شده است.

وی افزود: مقرر شد ظرف مدت دو ماه زباله‌هایی که در فضای باز تلنبار شده بود با خاک پوشانده شود و همزمان سه ترانشه به صورت فنی و مهندسی با رعایت استاندارهای زیست محیطی برای عملیات دفن بهداشتی در محل سایت احداث شود.

بزرگترین لندفیل بهداشتی کشور در زون غربی نصب شده است

ملک شاهکویی با بیان اینکه لندفیل های بهداشتی در سایت کارگذاری شده است، بیان کرد: بزرگترین لندفیل بهداشتی کشور به طول ۳۰ هزار کیلومتر برای تصفیه در سایت آق قلا نصب شده است و برای تصفیه شیرابه‌های زباله نیز تصفیه خانه مجهزی در سایت برقرار است.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از اقدامات مهم برای توسعه سایت آق قلا دعوت از سرمایه گذاران خارجی جهت استفاده بهینه از زباله‌ها در راستای تولید انرژ ی بوده که هم اکنون با سه سرمایه گذار اتریشی، ژاپنی و فرانسوی در وزرات اقتصاد و دارایی وارد مذاکره شده‌ایم و قرار است دور دوم مذاکرات به زودی با این سرمایه گذاران انجام شود.

مدیر عامل مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان اظهار کرد: برای ایجاد فضای سبز در سایت آق قلا ۲ هزار نهال نیز کاشته شده است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که در دفن زباله در مازندران وجود دارد روزانه ۲۰۰ تن زباله از این استان با ماشین‌های استاندارد مخصوص دارای منبع شیرابه و شبانه به سایت آق قلا منتقل می‌شود.

ملک شاهکویی در توضیح این اقدام گفت: مشکل زباله در مازندران به یک حادثه و فاجعه تبدیل شده بود و با تصمیم کشوری مدیران مقرر شد تا گلستان به عنوان استان معین زباله‌های مازندران را بپذیرد، هر استانی با چنین مشکلی روبرو شود باید دیگر استان‌ها به یاری استان دارای مشکل بروند تا مسئله دفن زباله حل شود چرا که مصائب دپوی زباله در مازندران ممکن است گریبان گلستان را هم بگیرد و به همین دلیل استان‌های همجوار در دفن زباله به کمک مازندران رفته‌اند. مقرر است تا پایان سال مشکل دفن زباله این استان حل شود.

ملک شاهکویی با بیان اینکه همچنان بحث تفکیک زباله اجرایی نشده است، گفت: برای اجرا شدن این طرح نیازمند فرهنگ سازی جدی و استقرار صندوق‌های زباله هستیم که نیاز به زمان دارد.

وی با اشاره به اینکه زباله گردها معضلی برای مرکز استان شده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲ هزار زباله گرد در مرکز استان کار می‌کنند که این افراد خود آلودگی‌های محیط زیستی و انسانی زیادی را حمل می‌کنند و باید برای برای جمع آوری آنان و اجرای طرح تفکیک، شهرداری، محیط زیست و بهداشت قدم‌های جدی تری بردارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1327105

مهمترین اخبار ایران و جهان: